Οινοτουρισμός στην Σαντορίνη

Πηνελόπη Κατσάτου

Η πρόσκληση για ένα συνέδριο με θέμα τον Οινοτουρισμό στην Σαντορίνη ήταν άκρως δελεαστική και όπως αποδείχθηκε και εκ του αποτελέσματος και άκρως ενδιαφέρουσα. Τα συστατικά της επιτυχίας δύσκολο να απογοητεύσουν και τους πιο απαιτητικούς.

Τόπος, Σαντορίνη με ότι αυτό συνεπάγεται ακόμα και για εμάς που την έχουμε επισκεφθεί επανειλημμένως, -σου κόβει την ανάσα- συνοδευόμενη από τα καλύτερα κρασιά που έχει να επιδείξει η χώρα μας, η υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη, με σηκωμένα τα μανίκια για δουλειά και ένα πλατύ χαμόγελο καθόλη τη διάρκεια του συνεδρίου, πλαισιωμένη από εξαιρετικά ενδιαφέροντες ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ενα διήμερο πολύ σφιχτά και σωστά οργανωμένο, με επισκέψεις σε οινοποιεία του νησιού και ομιλίες για το μέλλον του οινοτουρισμού παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα. Οινοτουριστικό οδοιπορικό σε όλη τη χώρα λοιπόν σχεδιάζει το υπουργείο Τουρισμού, στο πλαίσιο προώθησης των εναλλακτικών μορφών τουρισμού με πρώτο σταθμό δικαίως τη Σαντορίνη η οποία να σημειώσουμε ότι ήταν γεμάτη από τουρίστες τόσο από την ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.

Eνα δείγμα από τα εξαιρετικά κρασιά του νησιού.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, «Ελληνικός Οινοτουρισμός: Στρατηγικές και προοπτικές για την μετά-Covid εποχή» η υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη, παρουσίασε τις πρωτοβουλίες του υπουργείου για τον οινοτουρισμό, ενώ στην εκδήλωση συμμετείχαν ξένοι και  Έλληνες θεσμικοί παράγοντες του οινοτουρισμού, Πρέσβεις ξένων χωρών με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον ελληνικό οινοτουρισμό (Γαλλία, Γερμανία, Κύπρος, Ηνωμένο Βασίλειο), ειδικοί του οίνου και του οινοτουρισμού, αλλά και Έλληνες παραγωγοί. 

Αναλυτικά ανακοινώθηκαν:

  • Δημιουργία της πρώτης ψηφιακής πύλης για τον ελληνικό οινοτουρισμό, Θα παρουσιαστεί στο σύνολό της το αμέσως επόμενο διάστημα,
  • Διεξαγωγή έρευνας από το υπουργείο για το Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου, τα πορίσματα της οποίας θα αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση του Σήματος.
  • Συγκρότηση Εθνικού Συμβουλίου Οινοτουρισμού. Με σκοπό την επίτευξη των μέγιστων δυνατών συνεργασιών, μεταξύ όλων των παραγόντων του Ελληνικού οινοτουρισμού για την μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
  • Ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας και εξωστρέφειας του ελληνικού οινοτουρισμού, με ένταση της συνεργασίας με διεθνείς εταίρους,
  • Αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης για την επένδυση στις υποδομές και στην προβολή του αγροτουρισμού και γαστρονομικού τουρισμού. Βάσει των ήδη κατατεθειμένων και εγκεκριμένων προτάσεων του υπουργείου.

Η ημερίδα περιλάμβανε εισηγήσεις από τη Γενική Γραμματέα Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης κ. Λοΐζου, τον αναπληρωτή  Γενικό Γραμματέα του ΕΟΤ κ. Ζήκο, και το δήμαρχο Θήρας κ. Σιγάλα. Εξειδικευμένες τοποθετήσεις/παρουσιάσεις έγιναν από τους:

  • José Antonio Vidal, ιδρυτή, CEO Παγκόσμιου Οργανισμού Οινοτουρισμού (GWTO)
  • Dr Ignacio Sanchez Recarte, γενικό διευθυντή CEEV (ComitéEuropéen des Entreprises Vins)
  • Δρ Παναγιώτα Διονυσοπούλου, προϊσταμένη Γενικής Διεύθυνσης Τουριστικής Πολιτικής του Υπουργείου Τουρισμού
  • Δρ Μαρία Αλεμπάκη, ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Αγροτικής Οικονομίας και Κοινωνιολογίας Αττικής του ΕΛ.Γ.Ο. «Δήμητρα»
  •  Ιωάννη Καρακάση, Master of Wine,
  • Δρ Ιωάννη Βογιατζή, πρόεδρο ΔΣ ΕΔΟΑΟ και  ΣΕΟ
  • Νικόλαο Μηλιαράκη, εκπρόσωπο “Wines of Crete”.

“Μπορεί η Ελλάδα να διαθέτει την αρχαιότερη οινική παράδοση στον κόσμο αλλά την ίδια στιγμή αποτελεί έναν από τους νεότερους και πιο γρήγορα αναπτυσσόμενους παίκτες της παγκόσμιας οινικής αγοράς μια και η συντριπτική πλειοψηφία των υφιστάμενων οινοποιείων της χώρας μας δημιουργήθηκαν τις δύο τελευταίες δεκαετίες”, τόνισε η υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη, διευκρινίζοντας ότι “παρότι το ελληνικό κρασί εκπροσωπεί μικρό % του ΑΕΠ της Ελλάδας, εντούτοις αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς και εξωστρεφείς κλάδους της χώρας. Ο κλάδος αυτός, που αποτελείται από περισσότερα από 1300 οινοποιεία και 180.000 οικογένειες που ασχολούνται με την αμπελουργία, ακόμα και μέσα στις χειρότερες συνθήκες της ελληνικής οικονομικής κρίσης ξεχώρισε για την αναπτυξιακή του δράση στο εξωτερικό, προβάλλοντας τη χώρα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.”

Την εξαιρετική παρουσία του Ignacio Sanchez Recarte, γενικού διευθυντή CEEV (ComitéEuropéen des Entreprises Vins), πλαισίωσε η πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία του. Ο Ignacio Sanchez τόνισε μεταξύ άλλων ότι πρέπει να δράσουμε αν θέλουμε να κάνουμε κάτι στον οινοτουρισμό καθώς το 45% των καταναλωτών καταναλώνουν σε χώρες του εξωτερικού και παντού υπάρχουν εξαιρετικά κρασιά, επομένως ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Για να προσελκύσουμε λοιπόν καταναλωτές πρέπει να έχουμε ξεκάθαρο μήνυμα, σε μία κοινή γλώσσα που θα αποτελέσει και τον τρόπο επικοινωνίας. Η αυθεντικότητα υπάρχει στην Ελλάδα, ωστόσο οι καταναλωτές πλέον είναι “βασιλιάδες”, τόνισε ενώ επιθυμούν να γνωρίζουν τα πάντα, από το πως παράγεται το κρασί, μέχρι το τι λιπάσματα χρησιμοποιεί ο παραγωγός. 

Στο ίδιο μοτίβο κινήθηκε και José Antonio Vidal, ιδρυτής του GWTO λέγοντας με έμφαση ότι όλο το θέμα της επιτυχίας του οινοτουρισμού είναι η αξέχαστη εμπειρία. Εάν δεν δημιουργήσουμε αξέχαστες εμπειρίες για τους καταναλωτές τότε δεν υπάρχει μέλλον. Οι βασικοί άξονες της επιτυχίας είναι οικοσύστημα, κλίμα, οικονομική ανάπτυξη και στρατηγικά προγράμματα ανάπτυξης, ενώ πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και η γαστρονομία. 

Δείτε Επίσης
Θλίψη για το θάνατο του Βασίλη Κουρτάκη

H υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη

O Γιάννης Βογιατζής, πρόεδρος ΔΣ ΕΔΟΑΟ και  ΣΕΟ δήλωσε αισιόδοξος για το μέλλον του οινοτουρισμού στην Ελλάδα αλλά και για τα όσα άκουσε στο συνέδριο. Τα οινοποιεία είναι όμορφα είπε χαρακτηριστικά ενώ τόνισε ότι για να προχωρήσουμε ως χώρα πρέπει να συνεργαστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορεις. Οι βασικοί άξονες σύμφωνα με τον κ. Βογιατζή είναι η κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού για βιώσιμη ανάπτυξη, οι συνέργειες στο άμεσο μέλλον, καθώς και  η δημιουργία του συμβουλίου οινοτουρισμού που θα στηρίξει τις δράσεις αλλά και τη ψηφιοποίηση που είναι επιβεβλημένη προκειμένου να ακολουθήσουμε τη νέα εποχή.  

Η Μαρία Αλεμπάκη, ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Αγροτικής Οικονομίας και Κοινωνιολογίας, στην πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία της ανέφερε ότι η Ελλάδα είναι σε “αναπτυσσόμενο στάδιο οινοτουριστικά, με αύξηση των επισκεπτών,   ενώ πεποίθηση παγκοσμίως είναι ότι θα υπάρξει και περαιτέρω ανάπτυξη παρά την πανδημία. Οι νέες συγκυρίες επιβάλλουν επανασύσταση του τουριστικού πρωτοκόλλου με τήρηση των μέτρων, μικρότερες ομάδες αλλά και ένα νέο αφήγημα με πρωταγωνιστη τη φύση. Όπως χαρακτηριστικά΄είπε από τα “βαρέλια και τα κελάρια πάμε στις αυθεντικές εμπειρίες που ενσωματώνουν χαρακτηριστικά των περιοχών. 

“Το ζητούμενο είναι η επίσκεψη στο οινοποιείο να είναι μια αξέχαστη εμπειρία και όχι απλώς μια ξενάγηση”, τόνισε ο Γιάννης Καρακάσης,  Master of Wine και εξήγησε ότι τα επιτυχημένα παραδείγματα οινοτουρισμού σε πολλές περιοχές του κόσμου συνδυάζουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: σημαντικές επενδύσεις από την πλευρά του κράτους, υποδομές, συνεργασία ανάμεσα στα οινοποιεία και ιστορίες. H περίφημη πλέον Νάπα Βάλεϊ είχε 3,9 εκατ. επισκέπτες το 2018 –εκ των οποίων το 19% ήταν ξένοι τουρίστες που επισκέφθηκαν 3-5 οινοποιεία– και αντίστοιχα έσοδα 2,23 δισ. δολαρίων, ενώ το Μονταλτσίνο, ένα μικρό χωριό στην Τοσκάνη της Ιταλίας με μόλις 6.000 κατοίκους, είχε 1,1 εκατ. οινικούς επισκέπτες εκ των οποίων το 72% ξένοι τουρίστες, συνδυάζοντας το κρασί με την υψηλή γαστρονομία.  g

 

Hλεκτρονική έκδοση του free press περιοδικού.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση ή η αποσπασματική μεταφορά κειμένων χωρίς τη γραπτή συναίνεση των κατόχων των δικαιωμάτων.


© 2020 Grape Magazine. All Rights Reserved.