ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ

Δυναμική, με τεράστια αποθέματα ενέργειας, όρεξη για δουλειά και εξαιρετικά επικοινωνιακή –με σαφείς αναφορές στο αμερικανικό μοντέλο–, η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη δείχνει να ανήκει σε μια νέα γενιά πολιτικών. Σε αυτή τη γενιά που ανησυχεί για το περι- βάλλον, γνωρίζει καλά το παιχνίδι των social media, είναι προσιτή και μιλάει με αμεσότητα. Το μόνο που μένει είναι να δούμε τα επόμενα χρόνια εάν η καλή πρόθεση θα γίνει πράξη, ιδιαίτερα σε τομείς όπως ο οινοτουρισμός, που δείχνει να είναι ψηλά στην ατζέντα της. Μόλις λίγες μέρες μετά το 2ο Συνέδριο Οινοτουρισμού στο Αμύνταιο και έχοντας ακόμα νωπή την καλοκαιρινή μας γνωριμία στη Σαντορίνη, στο πλαίσιο του 1ου Συνεδρίου Οινοτουρισμού, συνάντησα τη Σοφία Ζαχαράκη. Με χαμόγελο και καλή διάθεση, παρά τη βλάβη του αυτοκινήτου της που την έκανε να βγει εκτός προγράμματος, μπήκε στο στούντιο ευδιάθετη και χαιρέτησε όλους μας, αφού απολογήθηκε για την καθυστέρηση. Η κουβέντα μας ξεκίνησε από τα συμπεράσματα των δύο οινο τουριστικών συνεδρίων. Εξάλλου η ίδια έχει παραδεχτεί ότι την εμπνέει πολύ το κομμάτι του κρασιού, που θεωρεί ότι εξασφαλίζει ποιότητα στις υπηρεσίες που μπορεί η χώρα μας να προσφέρει ως προορισμός.

G Έχουν εξαχθεί κάποια πρώτα συμπεράσματα από τα δύο τελευταία συνέδρια οινοτουρισμού;

ΣΖ Πρόκειται για μια δουλειά η οποία είναι συνέχεια σε εξέλιξη και αποτίμηση. Τα συμπεράσματα που έχουμε βγάλει μέχρι τώρα, ωστόσο, είναι σίγουρα αρκετά συμπαγή και δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού στην Ελλάδα. Εξάλλου οι ίδιοι οι παραγωγοί, οι οποίοι έγιναν και επιχειρηματίες στη συνέχεια, ενδιαφέρονται να μετατρέψουν σε επισκέψιμα τα οινοποιεία τους και ήδη το έχουν πραγματοποιήσει. Δεν χρειαζόταν προφανώς το Υπουργείο Τουρισμού ο κόσμος του κρασιού, ήδη έχουν γίνει πολλά τα τελευταία χρόνια από τους ιδιώτες. Είναι όμως σημαντικό για μας να μάθει ο κόσμος ότι υπάρχει το σήμα από το Υπουργείο Τουρισμού, να το βελτιώσουμε κι εμείς, να βελτιώσουμε τους όρους και τα κριτήρια χορήγησής του και, συγχρόνως, να διερευνήσουμε μαζί με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης πιθανά χρηματοδοτικά εργαλεία. Θέλουμε κι εμείς από την πλευρά μας να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι στην ενίσχυση της εξωστρέφειας του ελληνικού κρασιού.

G Πρακτικά, ποια είναι τα επόμενα βήματα;

ΣΖ Μεταξύ άλλων, εμείς στο υπουργείο θα βάλουμε και χρηματοδοτικά εργαλεία, έτσι ώστε να έχουμε την ψηφιακή πλατφόρμα με όλα τα επισκέψιμα οινοποιεία αναρτημένα, άρα όποιος ενδιαφέρεται για τα οινοποιεία που έχουν το σήμα τουρισμού, θα τα βρίσκει πλέον σε έναν ψηφιακό χάρτη. Αυτό θα αρχίσει να λειτουργεί τον Φεβρουάριο με την πλήρη μορφή του, γιατί τώρα είναι σε δοκιμαστική. Συγχρόνως όμως, θα έχουμε πολύ σύντομα και την Εθνική Επιτροπή του Οινοτουρισμού, γιατί θέλουμε τους ίδιους τους ιδιώτες σε σύμπραξη με το Δημόσιο, να μας δείχνουν τον δρόμο για το πώς μπορούμε κι εμείς να συνδράμουμε στην ενίσχυση αυτού του κομματιού της ειδικής μορφής τουρισμού.

G Με ιδιαίτερη έμφαση σχεδόν από όλους τους συμμετέχοντες στο συνέδριο του Αμυνταίου έγινε αναφορά στις συνέργειες.

ΣΖ Το πιστεύω πάρα πολύ, και ο πρωθυπουργός εξάλλου –χωρίς να ευλογούμε τα γένια μας– ξεχώρισε τις ειδικές μορφές τουρισμού και έκανε ειδικό υφυπουργείο γι’ αυτό, που το συνέδεσε και με την τουριστική εκπαίδευση, αλλά βλέπω επίσης ότι πρόκειται για μια ολιστική εμπειρία. Θα φας, θα πιεις, θα γευτείς το κρασί, θα ταξιδέψεις και θα σε ταξιδέψει κι αυτό. Συγχρόνως, για να μείνεις περισσότερες μέρες σε έναν τόπο, θα κάνεις δραστηριότητες οι οποίες συνήθως στα μέρη όπου είναι τα οινοποιεία μας είναι εναλλακτικές. Μπορείς να πας στις λίμνες, να κάνεις υδροποδήλατο, την ίδια στιγμή να κάνεις αναρρίχηση, περίπατο και κανονικό ποδήλατο, όλο αυτό το οποίο έρχεται και μιλάμε για τουρισμό εμπειρίας. Άρα το κρασί γίνεται η αφορμή και όλα τα υπόλοιπα γίνονται το συμπλήρωμα. Νομίζω ότι πλέον έτσι πρέπει να προσεγγίσουμε το κομμάτι της φιλοξενίας.

Η Σοφία Ζαχαράκη.

G Είναι εμφανές ότι η Δυτική Μακεδονία, η οποία διανύει τη μετά λιγνίτη περίοδο, δεν επελέγη τυχαία ως προορισμός για τη διεξαγωγή του συνεδρίου.

ΣΖ Είναι προτεραιότητα και όχι με την κοινότοπη χρήση της λέξης, γιατί είναι η στιγμή που μπαίνει σε εφαρμογή το σχέδιο της δίκαιης μετάβασης για τη Δυτική Μακεδονία και θεωρούμε ότι όλα τα υπουργεία οριζόντια οφείλουμε να συνδράμουμε έτσι ώστε να διευκολυνθεί ο παραγωγός που ήδη βρίσκεται στην περιοχή, ο επιχειρηματίας ο οποίος έχει επενδύσει, ο νέος άνθρωπος που θα βρεθεί σύντομα σε ένα μεγάλο δίλημμα για τη ζωή του, μένω εδώ ή φεύγω. Θέλω στην απάντηση να έχουμε βοηθήσει κι εμείς να έχει έναν λόγο να μείνει, και αν ο λόγος να μείνει θα είναι το ότι οι χρήσεις γης θα του επιτρέψουν να κάνει ένα αμπέλι ή το αμπέλι του πατέρα του ή το αμπέλι ενός άλλου παραγωγού, του δώσεις την ευκαιρία να κάνει ένα επισκέψιμο οινοποιείο και εκεί να έχει πραγματικούς λόγους παραμονής, θα έχουμε πετύχει σε ένα πολύ σημαντικό κομμάτι. Το Υπουργείο Τουρισμού είναι ένα παραγωγικό υπουργείο το οποίο βοηθάει τον κόσμο να κατευθυνθεί σε μια περιοχή, να τη γνωρίσει και συγχρόνως να δημιουργεί θέσεις εργασίας και ένα μέλλον το οποίο να μοιράζονται οι άνθρωποι που επενδύουν εκεί και βλέπουν το μέλλον τους στην περιοχή. 

Τα επόμενα χρόνια η Σοφία Ζαχαράκη πιστεύει ότι στόχος είναι να ενισχυθούν σε αριθμό τα επισκέψιμα οινοποιεία και να δοθούν σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής ανάπτυξης τα χρηματοδοτικά εργαλεία, έτσι ώστε να εξελίξουν το επισκέψιμο κομμάτι τους, ιδιαίτερα σε υποδομές προσέγγισης, πρόσβασης. Εξάλλου, σύμφωνα με τα λεγόμενα της υφυπουργού, είναι μια συναρπαστική περίοδος αυτή που ζούμε και στο κομμάτι του κρασιού.

G Πώς διαμορφώνεται η εμπειρία του ταξιδιώτη στη μετά Covid εποχή;

ΣΖ Έχουμε στα χέρια μας μια μελέτη που, ενώ προέρχεται από διαφορετικούς φορείς, είναι ανώριμη ακόμα, δίνει ωστόσο κάποια στοιχεία. Π.χ. το κομμάτι του slow tourism, δηλαδή ο πιο ήσυχος, ο πιο αργός, χωρίς τη μεγάλη πίεση και μαζικότητα τουρισμός, με διάχυση σε περισσότερους προορισμούς, διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και αύξηση στις μέσες δαπάνες. Μια τέτοια τουριστική προσέγγιση θα μπορούσε να βοηθήσει ακόμα και στην αποσυμφόρηση των παραδοσιακών τουριστικών προορισμών, που είναι και ένας στόχος, γιατί συνδέεται με τη βιωσιμότητα. Πώς θα μπορέσουν να αντέξουν η Μύκονος και η Σαντορίνη πολύ μεγαλύτερη πίεση από αφίξεις;

Θα μπορούν, με το να κάνεις μια διαφοροποίηση και ο κόσμος να πηγαίνει και σε άλλους προορισμούς. Μια αποσυμπίεση. Να κάνεις μια στάση εκεί, να απολαύσεις μια άλλη περιοχή την οποία δεν πίστευες ότι μπορεί να σου προσφέρει η Ελλάδα στην Πελοπόννησο ή οπουδήποτε στη Στερεά Ελλάδα, ή και σε άλλα λιγότερο γνωστά νησιά. Επίσης, διαφορετικές χρονικές περιόδους από τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο, οπότε και υπάρχει η δυνατότητα οι τόποι αυτοί να υποδεχτούν με πολύ καλές υπηρεσίες τους ταξιδιώτες. Άρα διάχυση και χρονική επέκταση της περιόδου, που το είδαμε φέτος. Επικεντρωνόμαστε, επίσης, τόσο στο city break όσο και στον χειμερινό τουρισμό, όπου ετοιμάζουμε ειδική καμπάνια. Σε μια μελέτη, το 70% αυτών που ρώτησαν μέσα στον Covid δήλωσαν ότι θέλουν να πάνε διακοπές οι οποίες να είναι πιο κοντά στο φυσικό περιβάλλον, εμπλουτισμένες με εναλλακτικές δραστηριότητες, και βέβαια και άνθρωποι οι οποίοι φαίνεται ότι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα. Φέτος ξόδεψαν 30% περισσότερα από ό,τι το 2019.

G Άρα έρχεται πιο ποιοτικός τουρισμός;

ΣΖ Εδώ υπάρχουν διάφορες ερμηνείες. Ένα είναι ότι είχαν πολλά χρήματα τα οποία ήταν στην άκρη και δεν είχαν πάει διακοπές. Δεύτερον, επειδή ταξίδεψαν πρώτα οι άνθρωποι που είχαν εμβολιαστεί, το προφίλ του ταξιδιώτη ήταν προφίλ μέσου ανθρώπου ο οποίος αγαπάει το ταξίδι, ανυπομονούσε να πάει και ούτως ή άλλως είναι ο άνθρωπος ο οποίος απολαμβάνει τις διακοπές του.

G Η προσωπική σας σχέση με τη γαστρονομία, με το κρασί;

ΣΖ Μέσα από τις παρέες και τους φίλους. Έχω την τύχη να έχω φίλους που γνωρίζουν καλά, όντες στον χώρο, και με έχουν κατά κάποιον τρόπο μυήσει. Το κρασί είναι ουσιαστικά η απαραίτητη συντροφιά όταν μεγαλώνουμε, καθώς μειώνεται το μπαρ και προτιμάμε ένα καλό wine bar, συνήθως μετά από μια δύσκολη εβδομάδα, μια Παρασκευή. Μια υπέροχη αφορμή για να βρεθείς και να μείνεις παραπάνω με την παρέα σου. Γνώσεις εξειδικευμένες δεν έχω, μου αρέσει να δοκιμάζω και θα ήθελα κάποια στιγμή να μελετήσω και, γιατί όχι, να πάρω και κάποια διπλώματα.

G Αγαπημένη ποικιλία; Δεν λέω για παραγωγό, γιατί θα έχουμε γκρίνιες, αλλά αγαπημένη ποικιλία;

ΣΖ Μάλλον πηγαίνω σε κάτι που αρέσει σε πολύ κόσμο, στη Μαλαγουζιά. Μου αρέσει πολύ. Και επειδή κάποιοι λένε ότι το κρασί το οποίο πρέπει να γνωρίσεις πολύ καλά είναι το ερυθρό, μου αρέσει, αλλά, αν είναι να διαλέξω, θα πάω περισσότερο προς το λευκό. Μου είναι πιο εύκολο, πιο βολικό εκείνη τη στιγμή, το απολαμβάνω και ίσως τις καθημερινές να μου είναι και πιο εύκολο να το καταναλώνω.

G Αγαπημένο μότο στη ζωή; 

ΣΖ Go with the flow.

G Με ποιο ταλέντο θα θέλατε να είστε προικισμένη;

ΣΖ Να τραγουδάω καλά. Θα ήθελα να ήμουν η ψυχή της παρέας στο τραγούδι.

G Ήρωα ποιον έχετε στην προσωπική σας ζωή;

ΣΖ Έχω ήρωα τον πατέρα μου γενικά, γιατί ξεκίνησε από εκεί που ξεκίνησε και έκανε πολλά βήματα σ’ αυτό το μονοπάτι, και τα έκανε όλα με τις δικές του δυνάμεις. Δεν είχε σχέση ποτέ με την πολιτική, αντιθέτως δεν πήρε ποτέ μια θέση στο Δημόσιο πιο διακεκριμένη, επειδή δεν συνδεόταν με κόμματα, και έχει κάνει όλες τις δουλειές. Τον έχω δει να δουλεύει 12-14 ώρες. Αυτός είναι ο ήρωάς μου. •

 

Hλεκτρονική έκδοση του free press περιοδικού.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση ή η αποσπασματική μεταφορά κειμένων χωρίς τη γραπτή συναίνεση των κατόχων των δικαιωμάτων.

 

ΤΡΟΠΟΙ ΠΛΗΡΩΜΗΣ | ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ | ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ - ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ

Πλ. Βασιλεως Γεωργιου 6, ΠΑΛΑΙΟ ΨΥΧΙΚΟ 15452, Ελλάδα
Τ 215 555 4430 | info@grapemag.gr
© 2020 Grape Magazine. All Rights Reserved.

ΜΑΘΕ ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ

Με την εγγραφή σας στη λίστα των παραληπτών θα λαμβάνετε τα newsletter του grape!