Ανεξάρτητος δημοσιογράφος εδώ και περίπου πέντε χρόνια. Ασχολήθηκα πριν από…
Τα Χριστούγεννα οι παραγγελίες επιχειρηματικού δώρου συνεχίζουν να χτυπάνε κόκκινο. Ωστόσο, σε σχέση με το παρελθόν, υπάρχουν διαφοροποιήσεις στη σύνθεσή του.
Καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, οι δελεαστικοί κατάλογοι των επιχειρήσεων που πουλάνε επιχειρηματικό δώρο, έχουν αρχίσει ήδη να φτάνουν στους ενδιαφερόμενους και οι προτάσεις περιέχουν προϊόντα από πολλές διαφορετικές κατηγορίες. Το κρασί και τα ποτά πάντα ήταν ψηλά σε αυτές τις λίστες και φαίνεται ότι τα πράγματα δεν άλλαξαν φέτος, μάλιστα το κρασί δείχνει να κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια στις επιλογές των εταιρειών για τα δώρα που θα στείλουν σε πελάτες και συνεργάτες.
Στη συνάντησή μας με την Αγλαΐα Βασιλά, ιδιοκτήτρια των καταστημάτων Cava Halari, στη Ζέα και την οδό Πειραιώς, η συζήτηση ξεκινά με δύο απρόσμενες πληροφορίες. Η πρώτη είναι ότι ο κατάλογος με τα επιχειρηματικά δώρα συνεχίζει να παραδίδεται σε έντυπη μορφή, παρ ότι αυτό συνεπάγεται ένα σημαντικό λειτουργικό κόστος. Όμως, αυτή δεν ήταν η μόνη έκπληξη. Το μεγαλύτερο ποσοστό των παραγγελιών γίνεται με email και όχι μέσω του ψηφιακού καταστήματος που διαθέτει η επιχείρηση.
«Πολλοί πελάτες μας θέλουν να κάνουν κάποιες αλλαγές και να διαφοροποιήσουν τις προτάσεις που τους κάνουμε και βρίσκουν πιο εύκολο να μας στείλουν τα αιτήματά τους με ένα email», λέει η κυρία Βασιλά. Με όποιο τρόπο και αν φτάσει η παραγγελία, η διαδρομή που ακολουθεί στη συνέχεια είναι κοινή. Η προετοιμασία των αποστολών γίνεται στις κεντρικές αποθήκες της Cava Halari, όπου εργάζονται μεταξύ άλλων και οι διακοσμητές που θα προσθέσουν την αισθητική στη συσκευασία.
Το email και το τηλέφωνο προτιμούν και οι πελάτες της Cava Oak για να δώσουν τις παραγγελίες τους, αλλά δεδομένου ότι η λειτουργία της ξεκίνησε το 2013, ο ψηφιακός κατάλογος ήταν εξαρχής το μόνο μέσο προβολής. Όπως λέει, ο Παναγιώτης Πασχαλίδης, γενικός διευθυντής της Cava Oak, «Οι πελάτες αρχικά βλέπουν τις επιλογές που έχουμε δημιουργήσει στο ψηφιακό μας κατάλογο και στη συνέχεια επικοινωνούν, είτε για να παραγγείλουν κάποιο είδος όπως παρουσιάζεται, είτε για να κάνουν κάποιες τροποποιήσεις».
Ρωτήσαμε την κυρία Βασιλά αν είναι ακριβότερη η ολοκλήρωση της παραγγελίας, σε σχέση με το παρελθόν. Αναμέναμε μια καταφατική απάντηση, αλλά με διαφορετικό πρωτεύοντα παράγοντα που σχετίζεται με την αύξηση του κόστους. Συγκεκριμένα, τα ακριβά εργατικά χέρια, φαίνεται να έχουν ανεβάσει το κόστος ολοκλήρωσης της παραγγελίας, περισσότερο από την αύξηση των τιμών στην ενέργεια. Παρότι, η εταιρεία χρησιμοποιεί αυτοματισμούς κυρίως στη διαδικασία της συλλογής των προϊόντων που θα συνθέσουν την παραγγελία και στο πακετάρισμα, η παρουσία των ανθρώπων είναι ακόμα σημαντική και σύμφωνα με την Αγλαΐα Βασιλά, αυτό δεν είναι εύκολο να αλλάξει λόγω των διαφορετικών μορφών που μπορεί να έχει ένα επιχειρηματικό δώρο.
Περισσότερο κρασί σε σχέση με πριν από 10 χρόνια
Το κρασί φαίνεται να κερδίζει σημαντικό έδαφος στο επιχειρηματικό δώρο σε βάρος των άλλων αλκοολούχων ποτών και μάλιστα οι προτιμήσεις στρέφονται σε όλο και πιο μεγάλο ποσοστό σε κρασιά που προέρχονται από τον ελληνικό αμπελώνα. Το ελληνικό κρασί έχει εξελιχθεί και η ποιότητά του έχει βελτιωθεί πολύ από τότε που ξεκίνησε τη λειτουργία της η Cava Halari και παράλληλα έχουν εκπαιδευτεί και οι αγοραστές στο να αναζητούν διαφορετικές γεύσεις. Ενδεχομένως, αυτή η πολυπλοκότητα σε γεύσεις και αρώματα, είναι που κάνει το κρασί πιο δελεαστική επιλογή για ένα «διαφορετικό» κάθε φορά δώρο.
Πιο πάνω σε ποσοστό συμμετοχής στο επιχειρηματικό δώρο είναι το κρασί και σύμφωνα με την εικόνα της Cava Oak. Όπως λέει ο Παναγιώτης Πασχαλίδης: «Πλέον τα εισαγόμενα κρασιά σε συνδυασμό με τα ελληνικά, μας επιτρέπουν να δημιουργήσουμε ένα πλούσιο επιχειρηματικό δώρο, χωρίς όμως απαραίτητα η τιμή να σκαρφαλώνει σε μεγάλα ύψη».
Αρχική » ΚΡΑΣΙ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚO ΔΩΡΟ
Την περίοδο των Χριστουγέννων, το κρασί μαζί με κάποια προϊόντα ντελικατέσεν, τα οποία η Cava Halari έχει προσθέσει στη λίστα επιλογών επιχειρηματικού δώρου, κάνει το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων σε αυτήν την κατηγορία. Στην άλλη μεγάλη γιορτή, το Πάσχα, ο αριθμός των δώρων είναι ίσως και κάτω από το 5% των πωλήσεων που κάνουν τα Χριστούγεννα.
«Η επιλογή κρασιού έχει επηρεάσει το μέσο κόστος ανά δώρο»; ρωτήσαμε την κα Βασιλά. «Θεωρώ πως όχι. Καταρχήν υπάρχουν πλέον εξίσου ακριβά κρασιά με ένα spirit και εκτός αυτού, κάποιος θα μπορούσε να επιλέξει 2 ή και 3 μπουκάλια κρασί, αντί για ένα μπουκάλι από κάποιο spirit», μας απαντά.
«Το μέσο έσοδο ανά παραγγελία είναι μάλλον λίγο πιο πάνω σε σχέση με το ξεκίνημα της λειτουργίας μας. Οι πληθωριστικές τάσεις είναι υπεύθυνες για ένα ποσοστό αυτής της αύξησης, ενώ σημαντικές είναι και οι αλλαγές που έχουν γίνει σε αυτό που παλιά ονομάζαμε καλάθι», λέει ο Παναγιώτης Πασχαλίδης και προσθέτει: «Εμείς πλέον δε χρησιμοποιούμε καθόλου καλάθι. Επιλέγουμε πιο χρηστικά αντικείμενα, όπως έναν δίσκο σερβιρίσματος ή μια παγωνιέρα, τα οποία ανεβάζουν το συνολικό κόστος, αλλά βελτιώνουν και την εμπειρία του πελάτη».
Και οι δύο εταιρείες δυσκολεύονται να ξεκαθαρίσουν στον πελάτη ότι το κόστος μεταφοράς της παραγγελίας δεν εμπεριέχει κάποιο δικό τους κέρδος, Οι αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας, έχουν ανεβάσει αναλογικά και τα έξοδα μεταφοράς, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να προσπαθούν να απορροφήσουν ένα μέρος της αύξησης, ώστε να παραμένει το συνολικό κόστος αποδεκτό από τον πελάτη. «Έχουμε να κάνουμε αύξηση στην τιμή των μεταφορικών μας από το 2021», λέει ο Παναγιώτης Πασχαλίδης.
Ναυτιλία και φαρμακευτικές συνεχίζουν να τροφοδοτούν την αγορά
Οι δύο αυτοί κλάδοι συνεχίζουν να τροφοδοτούν σε σημαντικό ποσοστό την αγορά του επιχειρηματικού δώρου, η οποία μόνο για την περίοδο των Χριστουγέννων φαίνεται να προσεγγίζει, ίσως και να ξεπερνάει λίγο, τις 100.000 παραγγελίες. Ο αριθμός των ετήσιων παραγγελιών δεν είναι σημαντικά διαφορετικός, καθώς το Πάσχα και οι ονομαστικές εορτές συνεισφέρουν, αλλά όχι με την ίδια δύναμη.