Οι εκθέσεις κρασιού εξελίσσονται χρόνο με τον χρόνο και οι διοργανωτές τους ειδικά στη μετά-Covid εποχή, κάνουν τα πάντα για να προσελκύσουν εκθέτες και επισκέπτες. Είναι αναμενόμενο να μεταβάλλονται σταδιακά οι παραδοσιακές οινικές εκδηλώσεις και εκεί που κάποιες εμφανίζουν πτώση, άλλες προσπάθειες κερδίζουν έδαφος και σταθεροποιούνται στην αγορά. Η αίγλη της ProWein φαίνεται ότι είναι σε καθοδική πορεία, ενώ την αντίθετη ακριβώς διαγράφουν οι αντίστοιχες εκθέσεις στη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία.
Στην άτυπη κούρσα για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη πωλητών και αγοραστών δύο μεγάλα events κονταροχτυπιούνται στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Από τη μία πλευρά η μεγαλύτερη έκθεση κρασιού και ποτών, η Prowein που πραγματοποιείται στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας και από την άλλη η Wine Paris που φαίνεται να κερδίζει όλο και πιο πολλούς πιστούς.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές της, η έκθεση Wine Paris καταγράφει ήδη περισσότερους από 5.000 εκθέτες στον ιστότοπό της. Στην επίσημη σελίδα της διοργάνωσης εμφανίζονται μέχρι τώρα 5.193. Αυτό σημαίνει ότι ξεπερνά για πρώτη φορά την ProWein στον αριθμό των εκθετών, γεγονός που αποτελεί σημανικό ορόσημο στην άτυπη «κόντρα».
Στη γαλλική πρωτεύουσα αναμένονται περίπου 50.000 εμπορικοί επισκέπτες από 140 χώρες. Αξίζει να αναφερθούν οι χώρες με την τη μεγαλύτερη αύξηση στον αριθμό των εκθετών: Γερμανία (+65%), Αυστρία (+35%), η Κίνα με εντυπωσιακή αύξηση (+60%), η Ισπανία (+40%) και η Ρουμανία (+75%). Η Ιταλία έχει διπλασιάσει ξανά τον εκθεσιακό της χώρο και θα παρουσιάσει αυτή τη φορά 30 περιφερειακά περίπτερα σε δικό της ξεχωριστό hall. Για πρώτη φορά αναμένεται να συμμετέχουν ως εκθέτες, χώρες όπως η Νότια Αφρική, η Αργεντινή, η Αρμενία, η Χιλή, η Ουγγαρία, η Βόρεια Μακεδονία, η Ουρουγουάη και η Αυστραλία. Στα αξιοσημείωτα είναι και το γεγονός ότι στην έκθεση που θα γίνει στο Paris Expo Porte de Versailles από τις 10 έως τις 12 Φεβρουαρίου θα πάρουν μέρος 51 οινοποιεία της Γερμανίας, με την ομπρέλα του Ισντιτούτου Οίνου της χώρας.
Την ίδια στιγμή, στο site της ProWein εμφανίζονται μέχρι σήμερα 3.291 εκθέτες. Τη χρονιά-ρεκόρ 2019, υπήρχαν 6.900, ενώ πέρσι συμμετείχαν 5.326. Η Messe Düsseldorf που διοργανώνει την έκθεση αναμένει περίπου 5.000 εκθέτες από 65 χώρες. Η φετινή ProWein θα γίνει από τις 16 έως τις 18 Μαρτίου 2025. Σημαντικό στοιχείο είναι ότι οι παραγωγοί από τη Γαλλία που θα πάρουν μέρος φέτος, θα είναι περίπου 71% λιγότεροι σε σύγκριση με το 2019 κι αυτό είναι ένα στοιχείο-κλειδί που ερμηνεύει κατά κάποιον τρόπο τη στροφή και των επισκεπτών προς την Wine Paris. Την μεγαλύτερη πτώση σε σχέση με την αντίστοιχη έκθεση πριν από έξι χρόνια θα έχει η Αυστρία (-81%) και ακολουθούν η Ιταλία (-62%) και η Γερμανία (-39%). Παρόλο που η επίσημη προθεσμία για την εγγραφή στην ProWein έληξε στις 30 Ιουνίου 2024, η διαδικτυακή εγγραφή φαίνεται ότι είναι ακόμα δυνατή ενώ ανοιχτές είναι οι εγγραφές για εκθέτες και για την Wine Paris.
Οι αλλαγές αυτές αναμενόμενα επηρεάζουν και τα ελληνικά οινοποιεία. Με τα μέχρι σήμερα στοιχεία, φαίνεται ότι από τα 9 ελληνικά οινοποιεία που συμμετείχαν στην περσινή Wine Paris, φέτος αναμένεται να βρεθούν στο Παρίσι τουλάχιστον 40.
Οι λόγοι που φεύγουν οινοποιοί, διανομείς, εισαγωγείς αλλά και επισκέπτες από την ProWein είναι πολλοί. Πρώτον, Γάλλοι, Ιταλοί και Ισπανοί αποφάσισαν να δώσουν μεγαλύτερο βάρος στις δικές τους εκθέσεις και να προσελκύσουν τους αγοραστές. Με δεδομένο ότι αυτές οι τρεις χώρες είναι οι μεγαλύτερες σε παραγωγή κρασιού και βασικές αγορές, λογικά η κίνηση αυτή έφερε και τους παραδοσιακούς πελάτες των οινοποιείων στις εκθέσεις αυτές, όπου μπορούσαν να συναντήσουν τους συνεργάτες τους. Το δεύτερο βήμα που έκαναν ήταν να «ανοίξουν» τις εκθέσεις τους και σε διεθνείς συμμετοχές που συνεχώς αυξάνονται. Το Παρίσι, η Βαρκελώνη και η Βερόνα έχουν γιγαντωθεί και τα τελευταία χρόνια καθιερώνονται ως σημαντικά οινικά events.
Σε συζητήσεις μας με Έλληνες οινοποιούς και εμπορικούς διευθυντές οινοποιείων που συμμετείχαν τα τελευταία χρόνια, είναι κοινή παραδοχή ότι ο βασικός παράγοντας που οδηγεί πολλούς από το Ντίσελντορφ στο Παρίσι είναι το κόστος. Για παράδειγμα, στις πτήσεις, είναι πολύ λιγότερες οι επιλογές μετάβασης στη γερμανική πόλη και ακριβότερα τα εισιτήρια. Μια απλή αναζήτηση δείχνει ότι το κόστος για απευθείας πτήσεις (από την Αθήνα) για το Ντίσελντορφ είναι περίπου 400 ευρώ, (για τα μέσα Μαρτίου) ενώ για το Παρίσι περίπου τα μισά, για τις ημέρες της έκθεσης.
Το ίδιο ισχύει και για τη διαμονή που ακριβαίνει κάθε χρόνο την περίοδο της ProWein, με αποτέλεσμα ένα απλό δωμάτιο ξενοδοχείου μεσαίας κατηγορίας ή μιας πανσιόν στην πόλη, να κοστίζει ακόμα και πάνω από 400 ευρώ για ένα βράδυ. Ακριβές είναι και οι υπηρεσίες των μεταφορών από και προς τον εκθεσιακό χώρο αν προτιμήσει κανείς ιδιωτικά μέσα. Και πάλι όμως τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκαν μεγάλες καθυστερήσεις στα τρένα και τα λεωφορεία αλλά και πολύωρη αναμονή στην ουρά για ταξί. Γενικά η εικόνα που μας μεταφέρεται είναι ότι η γερμανική επαρχία δεν μπορεί πλέον να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και να προσφέρει ικανοποιητικές υπηρεσίες στους επισκέπτες.
Το Παρίσι αν και δεν είναι από τις φθηνές ευρωπαϊκές πόλεις για τους επισκέπτες, είναι ένας προορισμός που έχει επισκέπτες όλο τον χρόνο, διοργανώνει χιλιάδες διαφορετικά event και προσφέρει πολλές επιλογές για διαμονή και φαγητό ενώ έχει εκτεταμένο δίκτθο μεταφορών. Η αναζήτηση μέσω booking δείχνει διαθέσιμα δωμάτια σε ξενοδοχεία 3 και 4 αστέρων με κόστος περίπου 100 ευρώ ανά διανυκτέρευση για την περίοδο της έκθεσης.
Πέρα από το κόστος συμμετοχής που στις περισσότερες περιπτώσεις για τα ελληνικά οινοποιεία καλύπτεται με χρήματα από τις Περιφέρειες, το εμπορικό ενδιαφέρον φαίνεται ότι μεγαλώνει στη Γαλλία. Μέχρι πριν από δύο χρόνια, η έκθεση είχε εστιάσει στην προβολή των γαλλικών κρασιών και ο διεθνής αμπελώνας ήταν ένα μικρό κομμάτι. Κάτι που έχει αλλάξει καθώς συμμετέχουν όλο και περισσότερες χώρες με δικά τους περίπτερα ενώ η Wine Paris φαίνεται ότι έχει τραβήξει και το ενδιαφέρον των μεγάλων αγοραστών όπως είναι το μονοπώλιο του Καναδά αλλά και buyers από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Αγγλία.
Σε σοβαρό ανταγωνιστή των δύο εκθέσεων εξελίσεται τα τελευταία χρόνια η Βαρκελώνη. Η έκθεση κρασιού Barcelona Wine Week αναμένεται να φιλοξενήσει περισσότερους από 1.100 εκθέτες και 24.000 επισκέπτες από τις 3 έως τις 5 Φεβρουαρίου 2025, νέο ρεκόρ για την έκθεση, η οποία διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 2021. Φέτος εστιάζει κυρίως σε κρασιά από ιστορικά αμπέλια. «Κρασιά από αυτόριζα αμπέλια και είναι άνω των 300 ετών θα προσφέρουν ένα ταξίδι στην ιστορία της ισπανικής οινικής κουλτούρας» λέει ο Raúl Pérez, ένας από τους πιο γνωστούς οινολόγους της Ισπανίας.
Το ίδιο συμβαίνει και με την Vinitaly που φέτος θα πραγματοποιηθεί από τις 6 εως τις 9 Απριλίου στη Βερόνα της Ιταλίας. Είναι η 57η έκδοση μιας έκθεσης που έχει αρχίσει να αποκτά και διεθνή χαρακτήρα και να επεκτείνεται κάθε χρόνο ενώ εστιάζει και στην σύνδεση των δρώμενων της έκθεσης με την πόλη με happening και πολλά γαστρονομικά και οινικά event.