BEAUJOLAIS NOUVEAU – Η ΑΓΟΡΑ

Νίκος Ιωαννίδης

Beaujolais Nouveau 2024–2025: Η αληθινή εικόνα ενός παγκόσμιου φαινομένου

Το Beaujolais Nouveau παραμένει, έξι δεκαετίες μετά την καθιέρωσή του, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα οινικά γεγονότα στον κόσμο. Παρά τη δημοφιλία του, τα στοιχεία των τελευταίων ετών δείχνουν μια αγορά που συρρικνώνεται αλλά εξακολουθεί να έχει σημαντικό οικονομικό και πολιτιστικό αποτύπωμα. Σύμφωνα με την Inter Beaujolais, η συνολική παραγωγή των primeurs –Beaujolais Nouveau και Beaujolais-Villages Nouveau– ανήλθε σε 15,5 εκατομμύρια φιάλες το 2023, για να μειωθεί στις 14,3 εκατομμύρια φιάλες το 2024, λόγω καιρικών συνθηκών. Για το 2025 οι πρώτες ενδείξεις κάνουν λόγο για «πολύ χαμηλή παραγωγή», χωρίς ακόμη τελικά επίσημα νούμερα.
Η πιο σαφής και ξεχωριστή εικόνα αφορά το Beaujolais Nouveau στη γαλλική αγορά, όπου υπάρχουν διαχωρισμένα στοιχεία μόνο γι’ αυτό το προϊόν. Στη μεγάλη διανομή υπερ/super market (GMS), η καμπάνια του 2024 κατέγραψε 3,9 εκατομμύρια φιάλες και 21,9 εκατομμύρια ευρώ τζίρο σε μόλις έντεκα ημέρες, σύμφωνα με τη Circana. Στο εξωτερικό, η Ιαπωνία παραμένει ο σημαντικότερος εισαγωγέας Beaujolais Nouveau καθώς απορροφά περίπου το 14% της ετήσιας παραγωγής: το 2023 εισήγαγε 2,2 εκατομμύρια φιάλες, σύμφωνα με τα τελωνειακά στοιχεία της χώρας.

Πέρα από τα οικονομικά, το Beaujolais Nouveau είναι συνδεδεμένο άρρηκτα με την ποικιλία Gamay, που καλλιεργείται σχεδόν αποκλειστικά στο Beaujolais και δίνει κρασιά με έντονα φρουτώδη προφίλ. Η οινοποίησή του βασίζεται στη semicarbonic maceration, μια ταχεία μέθοδο που αξιοποιεί ολόκληρα τσαμπιά και οδηγεί σε φρέκσα ερυθρά κρασιά με χαμηλές τανίνες, ζωντανά αρώματα κόκκινων φρούτων και δυνατότητα άμεσης κατανάλωσης.
Η «γέννηση» του Nouveau ως θεσμού χρονολογείται στη δεκαετία του 1950, όταν οι τοπικοί παραγωγοί άρχισαν να κυκλοφορούν φρέσκα κρασιά λίγες εβδομάδες μετά τον τρύγο. Το 1985 καθιερώθηκε η θρυλική πλέον ημερομηνία έκδοσης: η τρίτη Πέμπτη του Νοεμβρίου, η οποία μετέτρεψε το κρασί σε παγκόσμιο γεγονός, με ταυτόχρονη κυκλοφορία σε εκατοντάδες πόλεις.
Παρά τη μείωση των όγκων και τη μεταβαλλόμενη ζήτηση, το Beaujolais Nouveau εξακολουθεί να λειτουργεί ως το ταχύτερο οινικό «σήμα εκκίνησης» της χρονιάς· ένα κρασί που, έστω και για μια ημέρα, λειτουργεί ως μέσο προσέλκυσης καταναλωτών στην παγκόσμια αγορά.

TAGS.

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Με την εγγραφή σας στη λίστα των παραληπτών θα λαμβάνετε το newsletter του grape!

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Νέες Ετικέτες

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Με την εγγραφή σας στη λίστα των παραληπτών θα λαμβάνετε το newsletter του grape!