Ανεξάρτητος δημοσιογράφος εδώ και περίπου πέντε χρόνια. Ασχολήθηκα πριν από…
Ο απόηχος της έκθεσης London Wine Fair 2023 έχει ευχάριστα ακούσματα για τους Έλληνες οινοπαραγωγούς.
Η London Wine Fair 2023 ολοκληρώθηκε πριν από μερικές μέρες και σύμφωνα με τον Αντώνη Σιούλη, managing partner της Reco Exports, η οποία είναι η αποκλειστική διοργανώτρια εταιρεία της έκθεσης, τα αποτελέσματα για την ελληνική συμμετοχή ήταν πέρα από τα προσδοκώμενα. Από τη συζήτηση που είχαμε μαζί του, σχηματίσαμε μια ευκρινή εικόνα για το μέλλον του ελληνικού κρασιού στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο σε αυτήν τη φάση εξαρτάται κυρίως από τις διαθέσεις και την παραγωγικότητα των Ελλήνων οινοπαραγωγών.
Ας παρουσιάσουμε λοιπόν την εικόνα αυτή και στα δικά σας μάτια, ξεκινώντας καταρχήν με τα δεδομένα.
Στην London Wine Fair 2023 συμμετείχαν συνολικά 417 εκθέτες, εκπροσωπώντας 100 οινικές περιοχές. Στην έκθεση συμμετείχαν 106 οινοποιεία από την Ελλάδα εκ των οποίων τα 42 στεγάστηκαν κάτω από την ομπρέλα του ελληνικού περιπτέρου. Συγκεκριμένα, στο ελληνικό περίπτερο συμμετείχαν η Κεντρική Μακεδονία, η Κρήτη, η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η Στερεά Ελλάδα και η Θεσσαλία με 8, 13, 6, 10 και 4 οινοποιεία αντίστοιχα, μαζί με μία ανεξάρτητη συμμετοχή.
Και οι 42 συμμετοχές υποστηρίχτηκαν από τις αντίστοιχες περιφέρειες, ενώ τη μια ανεξάρτητη συμμετοχή ενίσχυσε η Enterprise Greece.
Την έκθεση επισκέφθηκαν περισσότεροι από 10.000 επαγγελματίες, ενώ από το ελληνικό περίπτερο πέρασαν τουλάχιστον 700 επισκέπτες.
Προς νέα αύξηση οι ετήσιες εξαγωγές στο Ηνωμένο Βασίλειο
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat και επεξεργάστηκε η Oensights, από τα 9,4 εκατομμύρια εσόδων από εξαγωγές ελληνικού κρασιού το Μάρτιο του 2023, το 11% προήλθε από την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Πιο ενδιαφέρον είναι ίσως ότι τα έσοδα αυτά ήταν αυξημένα κατά 60% σε σχέση με τον περσινό Μάρτιο.
Το “boring situation” που δημιούργησε ο εγκλεισμός λόγω πανδημίας, όπως μας λέει ο Αντώνης Σιούλης, κινητοποίησε τους Βρετανούς να βρουν τρόπους για να διασκεδάσουν. Η στροφή σε νέες οινικές γεύσεις ήταν ένας από αυτούς.
Για τις ελληνικές εξαγωγές αυτό είχε ως αποτέλεσμα το άλμα από τα 3 εκατομμύρια Ευρώ του 2018 στα 7 εκατομμύρια Ευρώ το 2022, αλλά και τη σταθερότερη προσθήκη του ελληνικού κρασιού στη λίστα επιλογών των αγοραστών.
Η εντυπωσιακή μεταβολή του Μαρτίου, έχει βοηθήσει στο σύνολο των πωλήσεων του πρώτο τριμήνου, οι οποίες διαμορφώνονται στα 1,84 εκατομμύρια Ευρώ, αυξημένες κατά 5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.
Αξίζει ωστόσο να παρατηρήσουμε ότι η μεταβολή των εσόδων συνδυάζεται με μείωση της εξαγώγιμης ποσότητας. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ξανά ότι η κρίση που διαμορφώνουν διάφοροι παράγοντες από το ξεκίνημα του πολέμου και έπειτα, έχει οδηγήσει σε μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων οίνου.
Η ρετσίνα συνεχίζει να είναι στην κορυφή των πωλήσεων
Οι διακοπές των Βρετανών στην Ελλάδα, κυρίως των προηγούμενων γενιών, κρατούν ζωντανές τις μνήμες της ρετσίνας και επομένως αυτό είναι το ελληνικό κρασί που συνεχίζουν να ζητούν όταν επιστρέφουν στη Βρετανία. Ωστόσο, η αναλαμπή του Covid έβαλε επιπλέον στο τραπέζι των νεότερων και πιο οινόφιλων αγοραστών το Ασύρτικο και το Ξινόμαυρο. Οι δύο αυτές ποικιλίες είχαν αρχίσει να αναγνωρίζονται και πριν την πανδημία, αλλά πρακτικά αυτή βοήθησε στην εδραίωση τους και παράλληλα άνοιξε το δρόμο για μικρότερες ποσότητες ζήτησης και άλλων ποικιλιών ΠΟΠ και ΠΓΕ.
Τώρα, όπως μας λέει ο Αντώνης Σιούλης, είναι η σειρά θεσμικών φορέων του κρασιού και κρατικών φορέων να βάλουν τα δυνατά τους για να εδραιώσουν τις νέες ποικιλίες στη γευστική παλέτα των Βρετανών. Αρχικά, η μεγάλη ευκαιρία της Ελλάδας βρίσκεται στη HORECA της Βρετανίας, όπου το ελληνικό κρασί πρέπει να ξεφύγει από τα στενά όρια του ελληνικού εστιατορίου.
Είναι σημαντικό, σύμφωνα με τον Αντώνη Σιούλη, το ελληνικό κρασί να συνδεθεί με σημαντικές στιγμές, όπως επετείους, επαγγελματικές επιτυχίες και άλλα ευχάριστα γεγονότα. Προσωρινά, σε αυτές τις περιπτώσεις, οι Βρετανοί προτιμούν γαλλικά, ιταλικά και ισπανικά κρασιά.
Αρχική » LONDON CALLING vol1
Είναι όμως έτοιμος ο ελληνικός αμπελώνας να καλύψει ποσοτικά τη ζήτηση; Σύμφωνα με τον Αντώνη Σιούλη, υπάρχουν ποικιλίες που έχουν τη δυναμική να καλύψουν τη ζήτηση τόσο της HORECA όσο και της λιανικής. Μια από αυτές, η οποία πήρε και καλές κριτικές σε μια πρόσφατη επίσκεψη ειδημόνων του κρασιού στην Ελλάδα, είναι το Σαββατιανό.
Επιπλέον, η παράδοση της ρετσίνας θα μπορούσε να είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τα νέα ελαφρά ρετσινωμένα ελληνικά κρασιά, τα οποία έχουν αρχίσει να αυξάνονται στην αγορά.
Εκπρόσωπος του Οινοποιείου Γκίκας, μας επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον Βρετανών εμπόρων για το Σαββατιανό, δεδομένου ότι το οινοποιείο βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με την εταιρεία Liberty Wines.
Το Brexit έχει αυξήσει το κόστος εξαγωγών, αλλά υπάρχουν αρκετά Βρετανικά πορτοφόλια που αντέχουν
Η αγορά της Βρετανίας δεν είναι εύκολη, όπως μας λέει ο Αντώνης Σιούλης, χρειάζεται σωστή προετοιμασία από τον οινοπαραγωγό που χρειάζεται να εξάγει. Οι περισσότερες προσπάθειες που έγιναν χωρίς προετοιμασία απέτυχαν. Μετά το Brexit, τα πράγματα έχουν γίνει πιο δύσκολα τόσο σχετικά με το ρυθμιστικό πλαίσιο όσο και με το κόστος των logistics. Οπότε, οι κινήσεις πρέπει να είναι ακόμα πιο προσεκτικές.
Όμως, η προσπάθεια αξίζει τον κόπο, γιατί παρά το γεγονός της εξαφάνισης ενός ποσοστού της μεσαίας τάξης της Βρετανίας, η οικονομία συνεχίζει να έχει αρκετή δυναμική για να στηρίξει την “πολυτέλεια” μιας ποιοτικής φιάλης κρασιού.
Σε αυτό το πλαίσιο, το μέλλον των ελληνικών εξαγωγών στη Βρετανία δείχνει αισιόδοξο και η υλοποίηση της μελλοντικής εικόνας σε πραγματικότητα, είναι στα χέρια της ελληνικής αγοράς κρασιού.