Ξεκίνησε να γίνει φωτογράφος, αλλά μόλις ολοκλήρωσε τον πρώτο κύκλο…
Η μείωση της κατανάλωσης κρασιού, η χαμηλή κερδοφορία και η πολύπλοκη εικόνα του προϊόντος αποτελούν προς το παρόν τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την βιομηχανία κρασιού, σύμφωνα με το πιο πρόσφατο Business Report της ProWein. Η μεγαλύτερη έκθεση κρασιού και αλκοολούχων ποτών στον κόσμο, εξέδωσε μία λεπτομερή αναφορά με τίτλο “Τρόποι εξόδου από την κρίση”.
Για την έκθεση αυτή της Prowein, η Simone Loose επικεφαλής του Ινστιτούτου Οίνου και Αλκοολούχων Ποτών, στο Πανεπιστήμιο Hochschule Geisenheim, διεξήγαγε έρευνα με δείγμα 2.000 ανθρώπους της βιομηχανίας κρασιού από όλο τον κόσμο σχετικά με τις προβλέψεις τους για το 2024.
Προσφορά & Ζήτηση
Το 73% των παραγωγών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι η προσφορά κρασιού θα υπερβεί τη ζήτηση. Η μείωση της ζήτησης θα επηρεαστεί από τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά και τις νέες τάσεις για υγιή ζωή με λιγότερο ή καθόλου αλκοόλ.
Το 63% των ανθρώπων που απάντησαν στα ερωτηματολόγια, επιθυμεί να προσαρμοστεί δομικά το παγκόσμιο πλεόνασμα κρασιού που προκύπτει, προκειμένου να καταστεί η επιχείρηση πιο κερδοφόρα ξανά. «Πρέπει να παράγουμε λιγότερο», καταλήγει η Loose.
Οικονομικά, Μεσαία & Premium
Αν και έχει επικρατήσει η εντύπωση ότι οι καταναλωτές αγοράζουν λιγότερα αλλά καλύτερα κρασιά, φαίνεται ότι δεν είναι πάντα έτσι τα πράγματα. Σύμφωνα με το Business report της Prowein, είναι πιθανό να αναστραφεί η τάση προς ακριβότερα κρασιά σε ορισμένες περιοχές και να οδηγήσει σε ανάπτυξη τις πιο οικονομικές και προσιτές ετικέτες, με ταυτόχρονη μείωση των πωλήσεων στη μεσαία και premium ή super premium κατηγορίες.
Οι έμποροι κρασιού και αλκοολούχων στη Βόρεια Αμερική και τη Σκανδιναβία, για παράδειγμα, προβλέπουν μείωση πωλήσεων περίπου 42% στα premium κρασιά στα αποτελέσματα του 2023 που θα συνεχιστεί και το 2024 με ακόμα μεγαλύτερες απώλειες.
Ωστόσο, η ανάπτυξη στη χαμηλότερη κατηγορία τιμών δεν υποδηλώνει αυξημένη κατανάλωση κρασιού παγκοσμίως. Οι παραγωγοί από τον Νέο Κόσμο, την Πορτογαλία και την Ισπανία εκφράζουν αισιοδοξία, εμπιστευόμενοι την ανάκαμψη στη μεσαία και premium κατηγορία ενώ οι Γάλλοι παραγωγοί προβλέπουν έντονη μετάβαση προς το premium κομμάτι με σημαντικές απώλειες στα δημοφιλή και μεσαία κρασιά.
Marketing & προώθηση
Σύμφωνα με την έρευνα, άλλο ένα πρόβλημα για τη βιομηχανία κρασιού αποτελεί η εικόνα του κρασιού παγκοσμίως. Θεωρείται περίπλοκη και επομένως λιγότερο ελκυστική για τους νέους καταναλωτές σε σχέση με τη μπύρα ή τα αποστάγματα.
Γι’ αυτό, συχνά περνάνε από το κρασί σε άλλα αλκοολούχα ποτά. Οι παραγωγοί ποτών διαθέτουν συνήθως μεγαλύτερο προϋπολογισμό για επικοινωνία και προώθηση, προκειμένου να φτάσουν τα προϊόντα τους στους καταναλωτές.
Το 62% των παραγωγών και το 57% των εμπόρων τόνισαν ότι το κρασί πρέπει να γίνει πιο κατανοητό προκειμένου να φτάσει σε περισσότερους νέους καταναλωτές. «Μην χάνεστε σε πολλές λεπτομέρειες και μην αντιγράφετε το σύστημα AOC, δεν έχει μέλλον», λέει η Loose.
Κόστος Παραγωγής
Η μεγαλύτερη ανησυχία για τον κόσμο του κρασιού είναι οι συνεχείς αυξήσεις του κόστους παραγωγής (ενέργεια, καλλιέργεια, οινοποίηση, συσκευασία, μεταφορές) που εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και το 2024, αλλά και η ανησυχία για μια παγκόσμια ύφεση. Tο 73% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι οι αυξήσεις του κόστους αποτελούν απειλή για την επιχείρησή τους, ένα ελαφρώς χαμηλότερο ποσοστό σε σχέση με το 85% που το ανέφερε το 2022.
Αρχική » ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ 2024
Το 59% ανησυχεί κυρίως για την παγκόσμια οικονομική ύφεση και το 48% για τη μείωση της κατανάλωσης κρασιού, μια σημαντική αύξηση σε σχέση με το 30% που το ανέφερε το 2022. ενώ το 45% ανησυχεί ιδιαίτερα για την κλιματική αλλάγη. Εκπρόσωποι από τα περισσότερα οινοποιεία δήλωσαν ότι αναζητούν τρόπους μείωσης του κόστους χωρίς να προχωρήσουν σε μείωση προσωπικού (μόλις το 6% θεωρεί λύση τις απολύσεις). Ένας λόγος είναι προφανώς ότι η εύρεση εξειδικευμένου προσωπικού είναι εξαιρετικά δύσκολη στις μέρες μας.
Συμπεράσματα
Συνολικά, ωστόσο, το κλίμα μεταξύ των ερωτηθέντων ήταν πιο αισιόδοξο σε σχέση με πέρσι. Η βιομηχανία αναμένει μια ελαφρά βελτιωμένη οικονομική συγκυρία και βλέπει θετικά τις εξελίξεις.
Υπάρχει διαφωνία στον χώρο σχετικά με το πώς πρέπει να προσεγγίζεται το θέμα. Ενώ το 70% των παραγωγών συμφώνησε ότι το κρασί πρέπει να είναι πιο κερδοφόρο για να μπορεί να επικοινωνηθεεί και να προωθηθεί αποτελεσματικά, μόνο το 45% των εμπόρων συμμερίζονται αυτήν την άποψη.
Αντίστοιχη αντίφαση παρατηρείται στο θέμα του εάν άλλα ποτά μπορούν να επιτύχουν καλύτερη επικοινωνία με τους καταναλωτές μέσω εκτεταμένων διαφημιστικών επικοινωνιών. Το 62% των παραγωγών πίστευε ότι άλλα ποτά μπορούν να επιτύχουν αυτόν τον στόχο, σε σύγκριση με το 45% των εμπόρων.
Ωστόσο, υπάρχει και συναίνεση, κυρίως στο θέμα του εάν η προώθηση του κρασιού ως πιο prestige προϊόντος, θα μπορούσε να αυξήσει τις πωλήσεις. Μόνο το 39% των παραγωγών και το 33% των εμπόρων πιστεύουν ότι αυτή η προσέγγιση θα οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεων.
Η επιθυμία για αλλαγή υπάρχει λέει η Loos στα συμπεράσματα, αλλά η ταχύτητα με την οποία παραγωγοί και έμποροι μπορούν να προσαρμοστούν για να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις αποτελεί, φυσικά, ένα μεγάλο θέμα.