Η Ιταλία, είναι η χώρα με τα περισσότερα γαστρονομικά μουσεία στην Ευρώπη. Με 46 μουσεία οίνου και 83 μουσεία γεύσης κατακτά εύκολα την πρώτη θέση στις δύο κατηγορίες ενώ αναδεικνύεται ως κεντρικός παράγοντας στην προώθηση του οινικού πολιτισμού. Τα μουσεία οίνου παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων, με το κρασί να είναι κυρίαρχο θέμα στην Ιταλία, ενώ η Γαλλία και η Ισπανία επικεντρώνονται σε μουσεία τυριών, γλυκών, ψωμιών και μελιού.
Περιοχές όπως το Πιεμόντε (20 μουσεία που συνδέονται με την τοπική γαστρονομία), η Εμίλια Ρομάνα (18) και το Βενέτο (13 μουσεία) πρωτοπορούν στην Ιταλία, ενώ σχεδόν όλες οι οινικές περιοχές έχουν τουλάχιστον ένα μουσείο γεύσης ή οίνου, καθιστώντας σαφές το αναπτυσσόμενο ενδιαφέρον για την αξιοποίηση των τοπικών παραγωγών.
Τα μουσεία αυτά που σχετίζονται με το κρασί και τη γαστρονομία και πέρα από τη διατήρηση της κληρονομιάς, σήμερα καλούνται να προσφέρουν ολοκληρωμένες εμπειρίες, χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες και δραστηριότητες που ενεργοποιούν τις αισθήσεις. Τι θα συναντήσεις κανείς σε ένα τέτοιο μουσείο; Προβολές, τρισδιάσταστες απεικονίσεις, φωτογραφικές εκθέσεις αλλά και στοιχεία, ή εργαλεία από την παραγωγή κρασιού στο πέρασμα του χρόνου. Τα πρώτα συμβόλαια αγοράς γης ή πώλησεις κρασιού από τις οικογένειες της περιοχής συχνά βρίσκονται στις προθήκες τέτοιων μουσείων δίπλα στις παλιές φιάλες. Ο συνδυασμός τέχνης και κρασιού μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις τα κάνει πιο ελκυστικά.
Αρχική » ΜΟΥΣΕΙΑ ΟΙΝΟΥ
Προωθούν τη γαστρονομική πολυπολιτισμικότητα και τον πολιτιστικό πλούτο της Ιταλίας. Εκεί που έχουν κατανοήσει τη σημασία της προώθησης των τοπικών παραδόσεων και παραγωγών μέσω των μουσείων, ενισχύουν την τουριστική έλξη και προσελκύουν επισκέπτες από διάφορες περιοχές. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα δοκιμής κρασιών, καθώς και συμμετοχή σε μοναδικές γαστρονομικές εμπειρίες, όπως private γεύματα ή δείπνα αλλά και ευκαιρία να αγοράσουν τυπικά τοπικά προϊόντα. Σύμφωνα με έρευνα, το 63% των Ιταλών εκφράζεται θετικά για διάφορες υπηρεσίες που προσφέρονται από τα μουσεία, όπως catering, δοκιμές κρασιών και αγορά τοπικών προϊόντων και δηλώνει ότι έχει επισκεφθεί ή θέλει να επισκεφθεί τέτοια μουσεία.
Η πρόκληση για τα ίδια τα μουσεία οίνου σύμφωνα με τους ανθρώπους του κρασιού, είναι να εξελιχθούν σε πολυσύνθετους πολιτιστικούς χώρους που προσελκύουν επισκέπτες με διάφορες προτιμήσεις, προάγοντας την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη των περιοχών και διατηρώντας ταυτόχρονα τη σύνδεσή τους με την ιστορία, την παράδοση και την καινοτομία.