Ένας οινικός μαραθώνιος με ρυθμούς… σπριντ
Μετακινήσεις, συναντήσεις, συνεχείς γευσιγνωσίες, γεύματα και δείπνα συνέθεσαν το απαιτητικό πρόγραμμα της επίσκεψης των υψηλόβαθμων στελεχών του LCBO στην Ελλάδα. Παρά την ένταση, η αποστολή ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία – και με τις καλύτερες εντυπώσεις από πλευράς επισκεπτών.
Επικεφαλής του Liquor Control Board of Ontario, του κρατικού μονοπωλίου που διαχειρίζεται τις εισαγωγές αλκοολούχων ποτών στον Καναδά – και ταυτόχρονα ενός από τους μεγαλύτερους εισαγωγικούς οργανισμούς ποτών παγκοσμίως – βρέθηκαν για μια εβδομάδα στη χώρα μας ως προσκεκλημένοι της ΕΔΟΑΟ. Στόχος του ταξιδιού ήταν η επαφή με τους ανθρώπους και τις περιοχές του ελληνικού κρασιού. Από τη Δράμα ως την Κρήτη και από την Κεφαλονιά, την Αιγιάλεια και την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, η αποστολή κάλυψε ένα εντυπωσιακό οινικό τοπίο.
Περισσότερα από 60 οινοποιεία παρουσίασαν τη δουλειά τους, με πάνω από 250 κρασιά να δοκιμάζονται από την καναδική αντιπροσωπεία.
Τους συναντήσαμε στον τελευταίο σταθμό του ταξιδιού, στο Κτήμα Μέγα Σπήλαιο, όπου συνοψίσαμε μαζί τους τις βασικές εντυπώσεις της εβδομάδας. Η ποιότητα των κρασιών, η ασυναγώνιστη σχέση ποιότητας–τιμής και η προσπάθεια έκφρασης του terroir ήταν τα βασικά σημεία αναφοράς. Σταθερό σημείο αναφοράς και η ελληνική φιλοξενία, όπως την έζησαν σε κάθε στάση.
Καινοτομία, εξωστρέφεια και οι νέες γενιές

O Γιώργος Σολέας, πρόεδρος του LCBO και άνθρωπος που έχει συμβάλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της ελληνικής παρουσίας στον Καναδά, στάθηκε ιδιαίτερα στη δυναμική και τον πειραματισμό των Ελλήνων παραγωγών:
«Βλέπουμε πλέον ξεκάθαρη καινοτομία στο ελληνικό κρασί. Οι παραγωγοί απευθύνονται συνειδητά σε νεότερους καταναλωτές, κυκλοφορώντας πιο ευχάριστα, “παιχνιδιάρικα” κρασιά που θεωρούμε ότι έχουν εξαιρετικές προοπτικές στην αγορά. Φέτος διαπιστώσαμε ότι συνεχίζεται ο πειραματισμός με νέες ποικιλίες – στοιχείο πολύ θετικό. Παράλληλα, παρατηρούμε ενδιαφέροντες συνδυασμούς ελληνικών και διεθνών ποικιλιών, όπως Μανδηλαριά ή Κοτσιφάλι με Syrah, ή Ασύρτικο με Sauvignon Blanc και Semillon. Η ποιότητα παραμένει εξαιρετική, αλλά και η premium κατηγορία έχει ενισχυθεί αισθητά.»
Ο Garg Abhay, αντιπρόεδρος του LCBO και βασικός decision-maker σε επίπεδο επιλογών, ανέδειξε την αισθητική ανανέωση των ετικετών ως στοιχείο-κλειδί για το νεανικό κοινό:
«Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα φετινά στοιχεία ήταν η ανανέωση στις ετικέτες και την εμφάνιση των κρασιών. Είναι πλέον πιο σύγχρονες, πιο φιλικές, πιο ελκυστικές – ειδικά για τους νεότερους. Οι “παλιομοδίτικες” ετικέτες τείνουν να εκλείψουν και βλέπουμε πια δημιουργικές, μοντέρνες προσεγγίσεις που κεντρίζουν το ενδιαφέρον. Θυμάμαι την ετικέτα με τις ρίζες και την ιστορία – ήταν κάτι που σίγουρα τραβούσε τα βλέμματα.»
Παράλληλα, υπογράμμισε τη σημασία του να απευθύνεται το κρασί στις επόμενες γενιές:
«Η ανάπτυξη της κατηγορίας δεν μπορεί να στηρίζεται στους baby boomers, που σταματούν να πίνουν για λόγους υγείας. Ως millennial, κι εγώ πίνω λιγότερο σε σχέση με πέντε χρόνια πριν. Γενικά όλοι πίνουμε λιγότερο. Το κοινό δεν θα επιστρέψει με ό,τι έπιναν οι γονείς του. Χρειάζεται καινοτομία, νέες γεύσεις, νέα εικόνα. Αυτό κάνει σήμερα η ελληνική βιομηχανία κρασιού.»
Πάθος, γνώση και terroir
Η Courtney Dawson, Senior Category Manager του LCBO και βασική υπεύθυνη για την επιλογή ελληνικών κρασιών, έχει επισκεφθεί ξανά την Ελλάδα και γνωρίζει εις βάθος τα χαρακτηριστικά του κάθε οινοποιείου. Και τα καλά και τα στραβά. Φεύγει και πάλι με εξαιρετικές εντυπώσεις:
«Ήταν πραγματικά ένα υπέροχο ταξίδι, γεμάτο ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις. Φέτος είδαμε ανθρώπους με αφοσίωση και πάθος που ξεπερνούσαν κάθε προσδοκία. Είδαμε γνώση, επιστημονική κατάρτιση και καλλιτεχνική διάθεση να συνυπάρχουν – και αυτό το αποτέλεσμα αποτυπώνεται στα κρασιά. Η φιλοξενία ήταν απλώς συγκλονιστική.»
Στο κομμάτι των εντυπώσεων, ξεχώρισαν για όλους η Κρήτη και η Κεφαλονιά.
«Μερικά χρόνια πριν τα κρασιά της Κρήτης έμοιαζαν να είναι αρκετά πίσω. Πλέον βλέπουμε ουσιαστική άνοδο, εξαιρετικές συνθέσεις και πολύ καλά κρασιά», λέει ο Γιώργος Σολέας και βάζει πολύ ψηλά στη λίστα με τα highlights του ταξιδιού το δείπνο σε ένα αλώνι, δίπλα στα αμπέλια, στις πλαγιές του Αίνου.
«Η Κεφαλονιά ήταν και για μένα μια μεγάλη έκπληξη αν και γνωρίζω τα κρασιά της. Ήταν η πρώτη μου φορά στη ζώνη ΠΟΠ της Ρομπόλας, και αν και έχω επισκεφθεί πολλούς αμπελώνες παγκοσμίως, ποτέ δεν είδα τόσα άγρια βότανα να φυτρώνουν ανάμεσα στα κλήματα. Αυτό αποτυπώνεται καθαρά στο terroir των κρασιών. Οι αμπελώνες είναι πραγματικά μοναδικοί», πρόσθεσε ο Garg Abhay.
Η αγορά του Καναδά και η στρατηγική πρόκληση
Η παρουσία του LCBO στην Ελλάδα δεν ήταν απλώς συμβολική. Για την ελληνική οινική παραγωγή, ο Καναδάς αποτελεί μια στρατηγικής σημασίας αγορά. Όπως επισημαίνει ο Γιώργος Σολέας:
«Είναι ζωτικής σημασίας οι Έλληνες παραγωγοί να επιλέξουν τους σωστούς εταίρους και να χτίσουν μαζί τους μια κοινή στρατηγική. Παράλληλα, χρειάζονται ενισχυμένες καμπάνιες προώθησης και στοχευμένα προγράμματα εκπαίδευσης για επαγγελματίες: πωλητές, σομελιέ και προσωπικό στα σημεία πώλησης. Τίποτα δεν είναι δεδομένο και τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται αυτονόητο.»

Η επίσκεψη οργανώθηκε σε συνεργασία με το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Τορόντο, τον Εμπορικό Ακόλουθο Διονύση Πρωτοπαπά, τον Τεντ Καλαμπούκη από τον Καναδά, καθώς και την Κλαίρη Ευκαρπίδου και τον Γρηγόρη Μιχαήλο από την «δική μας» πλευρά.
Η πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ, Κωνσταντίνα Σπυροπούλου, με επίγνωση της συγκυρίας, εξηγεί:
«Η καναδική αγορά αποτελεί στρατηγικό στόχο για το ελληνικό κρασί. Ιδίως υπό το πρίσμα της δασμολογικής πολιτικής που ακολουθούν οι Ηνωμένες Πολιτείες, τόσο απέναντι στην Ευρώπη όσο και απέναντι στον Καναδά, δημιουργούνται νέες ευκαιρίες για την ενίσχυση της εξαγωγικής δυναμικής του κλάδου. Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από την επίσκεψη των στελεχών του LCBO. Η παρουσία τους αποτελεί σαφή ένδειξη του αυξανόμενου ενδιαφέροντος για το ελληνικό κρασί και προσδοκούμε απτά οφέλη για τα οινοποιεία της χώρας, που διαθέτουν προϊόντα υψηλής ποιότητας και μοναδικές ποικιλίες με ιδιαίτερο χαρακτήρα.»
Η συγκυρία είναι πράγματι καθοριστική. Το LCBO καταγράφει ετήσιο κύκλο εργασιών που φτάνει τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ. Μέχρι πρόσφατα, περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ κατευθύνονταν σε κρασιά από την Καλιφόρνια. Ωστόσο, λόγω των δασμών που επιβλήθηκαν στο πλαίσιο της πολιτικής Τραμπ, αυτά τα κρασιά δεν αναμένεται να επιστρέψουν σύντομα στα ράφια. Και τα ράφια αυτά δεν θα μείνουν άδεια. Το ελληνικό κρασί έχει μπροστά του μια σπάνια ευκαιρία να διεκδικήσει το δικό του μερίδιο.