ΚΡΑΣΙΑ ΜΕ ΚΑΨΥΛΙΟ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ 9 ΣΤΟΥΣ 10

Νίκος Ιωαννίδης

Οι καταναλωτές «ψηφίζουν» καψούλα: μελέτη νευρομάρκετινγκ δείχνει ότι 9 στους 10 θεωρούν τα κρασιά με καψύλιο ποιοτικότερα

Μια νέα μελέτη νευρομάρκετινγκ αποκαλύπτει ότι εννέα στους δέκα καταναλωτές προτιμούν φιάλες κρασιού με καψύλιο στο λαιμό, θεωρώντας τα κρασιά αυτά υψηλότερης ποιότητας και αξίας. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Crealis Group — παραγωγό καψυλίων, βιδωτών πωμάτων και αξεσουάρ συσκευασίας — σε συνεργασία με την ιταλική εταιρεία behavioral science SenseCatch.

Η έρευνα, με τίτλο “A Unique Study to Explore the Emotional and Perceptual Impact of Capsules on Wine Consumers”, διεξήχθη στο Μιλάνο και βασίστηκε σε τεχνολογίες eye-tracking και bio-tracking, που μετρούν τη συναισθηματική και φυσιολογική ανταπόκριση των καταναλωτών. Συμμετείχαν 30 άτομα ηλικίας 25–30, τα οποία δήλωσαν ότι είναι οι βασικοί «αποφασιστές» στα νοικοκυριά τους για τις αγορές κρασιού. Οι συμμετέχοντες εκτέθηκαν σε προσομοιωμένο ράφι με φιάλες φανταστικών εμπορικών σημάτων που διέφεραν μόνο ως προς την παρουσία ή απουσία καψυλίου. Ακολούθησε blind tasting για να διαπιστωθεί αν επηρεάζεται και η γευστική εμπειρία.

Τα ευρήματα:

  • 90% των συμμετεχόντων προτίμησε φιάλες με καψύλια.
  • Οι φιάλες με καψύλια θεωρήθηκαν πιο ακριβές, προσεγμένες και υψηλότερης ποιότητας από όσες δεν είχαν.
  • Τα μεταλλικά ή χρωματιστά καψύλια λειτούργησαν ως «οπτικοί μαγνήτες», αυξάνοντας την αναγνωρισιμότητα στο ράφι.
  • Η προσωποποίηση/branding στα καψύλια ενίσχυσε την αίσθηση premium χαρακτήρα και διαφοροποίησης.
  • Η αισθητική συνοχή ετικέτας–καψυλίου αύξησε την αντίληψη συνολικής ποιότητας.
  • Στο blind tasting, τα κρασιά με καψύλιο περιγράφηκαν ως πιο ευχάριστα και συνεπή στη γεύση.

Και τα χρώματα έπαιξαν τον ρόλο τους. Μεταλλικά ή ανοιχτόχρωμα καψύλια (χρυσό, ασημί, σαμπανιζέ) συνδέθηκαν με φρεσκάδα, καθαρότητα και κομψότητα. Σκούρες αποχρώσεις ή απουσία καψυλίου προκάλεσαν ασθενέστερη συναισθηματική ανταπόκριση. Στα αφρώδη κρασιά καψύλια και agraffe λειτούργησαν ως ισχυρά σήματα πολυτέλειας/γιορτής. Η απουσία foil/καψυλίου μείωσε την εμπιστοσύνη («λείπει κάτι» από το προϊόν).

Σύμφωνα με την εταιρεία SenseCatch,  το καψύλιο «ολοκληρώνει» οπτικά το προϊόν και δημιουργεί υποσυνείδητα προσδοκία ποιότητας και φροντίδας. Για οινοποιεία που στοχεύουν σε premium τοποθέτηση, η επιλογή υλικού, χρώματος και φινιρίσματος του καψυλίου αποτελεί εργαλείο διαφοροποίησης — εφόσον ταιριάζει με το branding και το ύφος της ετικέτας.

Πρέπει βέβαια να συνυπολογίσουμε ότι το δείγμα ήταν μικρό (n=30), η δοκιμή έγινε σε ελεγχόμενο περιβάλλον και η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από την αναθέτουσα εταιρεία (Crealis). Άρα, τα ευρήματα είναι ισχυρές ενδείξεις αλλά όχι πλήρως γενικεύσιμα χωρίς ανεξάρτητες, μεγαλύτερες μελέτες.

Το καψύλιο δεν είναι απλώς τεχνικό εξάρτημα: λειτουργεί ως μέσο οπτικής και συναισθηματικής επικοινωνίας. Σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού στο ράφι, ο σωστός σχεδιασμός κάψουλας μπορεί να καθορίσει αν μια ετικέτα θα ξεχωρίσει και πώς θα αξιολογηθεί η ποιότητα του κρασιού από τον καταναλωτή.

Πηγές: Crealis Group (Press Release, Oct 2025), SenseCatch, The Drinks Business, Wein.plus, Vinetur.

TAGS.

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Με την εγγραφή σας στη λίστα των παραληπτών θα λαμβάνετε το newsletter του grape!

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Νέες Ετικέτες

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Με την εγγραφή σας στη λίστα των παραληπτών θα λαμβάνετε το newsletter του grape!