ΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΚΡΑΣΙΟΥ

Γιάννης Μουρατίδης

Πολλές φορές, κοιτάζοντας μια φιάλη κρασιού, γεννιέται η απορία για τις χρυσές και ασημένιες ετικέτες που τη συνοδεύουν: τι σημαίνουν, πώς απονέμονται και τι πραγματικά δηλώνει μια διάκριση σε έναν διαγωνισμό κρασιού. Οι διαγωνισμοί κρασιού αποτελούν εδώ και δεκαετίες βασικό εργαλείο αξιολόγησης και προβολής της ποιότητας στη διεθνή οινική σκηνή. Το Grape Business εστιάζει σε τέσσερις διαγωνισμούς —δύο ελληνικούς και δύο διεθνείς— που ετοιμάζονται να υποδεχτούν τις συμμετοχές του 2026.

Πρώτος, ο διαγωνισμός “Thessaloniki Wine & Spirits Trophy”, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί στις 25, 26 και 27 Φεβρουαρίου 2026 στη Θεσσαλονίκη και οι δηλώσεις συμμετοχής θα μπορούν να ξεκινήσουν από τις 5 Ιανουαρίου 2026.
Την ίδια περίοδο, από 25.2 έως 28.2, θα γίνει και ο διαγωνισμός Mundus Vini Spring Tasting 2026, με καταληκτική ημερομηνία αποστολής δειγμάτων στις 16.2.2026 και ειδικές τιμές συμμετοχής λόγω του εορτασμού των 25 ετών του διαγωνισμού.
Για τον διαγωνισμό Decanter World Wine Awards, οι συμμετοχές έχουν ανοίξει από τις 5 Νοεμβρίου. Στις 27 Φεβρουαρίου ολοκληρώνεται η παραλαβή των δειγμάτων. Οι δοκιμές των κρασιών θα γίνουν από 4 έως 15 Μαΐου και τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν στην ψηφιακή πλατφόρμα στις 17 Ιουνίου.
Τέλος, το ερχόμενο Great Greek Wines θα λάβει χώρα το φθινόπωρο του 2026.

Τα ελληνικά οινοποιεία επιλέγουν τους διαγωνισμούς ως εργαλείο προώθησης

Τα αποδεικτικά βράβευσης στους παραπάνω διαγωνισμούς είναι πλέον κομμάτι της ετικέτας αρκετών ελληνικών κρασιών και μάλιστα, όπως λέει η Λουκία Ξινάρη, Marketing Manager στα Decanter Events, «Το 2025, μόλις το 0,30% των συμμετοχών πήρε τον τίτλο των Best in Show (ο κορυφαίος του διαγωνισμού) και η Ελλάδα διεκδίκησε 4 από τα 50 βραβεία αυτής της κατηγορίας».

Στον περσινό διαγωνισμό του Great Greek Wines, από την άλλη μεριά, υπήρχαν 660 συμμετοχές ελληνικών και κυπριακών κρασιών. Και ο διαγωνισμός “Thessaloniki Wine & Spirits Trophy” συγκεντρώνει πάνω από 1.000 δείγματα κρασιών από την Ελλάδα, την Κύπρο και άλλες χώρες.

Ωστόσο, για οινοποιεία που έχουν περιορισμένο προϋπολογισμό προβολής — και στην ομάδα αυτή εντάσσεται η συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών οινοποιείων — η συμμετοχή σε παραπάνω από έναν διαγωνισμό είναι μάλλον μια δύσκολα επιλύσιμη εξίσωση. Στο ρεπορτάζ παρουσιάζουμε τους γνωστότερους ελληνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς, μιλώντας απευθείας με τους διοργανωτές τους και καταγράφουμε όσο περισσότερα στοιχεία θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην τελική επιλογή.

Με μια γρήγορη ματιά

Thessaloniki Wine & Spirits Trophy

• Ο διαγωνισμός διεξάγεται από το 1999 και αποτελεί τον παλαιότερο διεθνή διαγωνισμό οίνου και αποσταγμάτων στην Ελλάδα.
• Διοργανώνεται από την ΕΝΟΑΒΕ Α.Ε., (Ένωση Οινοποιών των Αμπελώνα της Βόρειας Ελλάδας) με τη θεσμική αναγνώριση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
• Από το 2018 εφαρμόζει σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης (εκτός προτύπου OIV) και online βαθμολόγηση, με προέδρους επιτροπών Masters of Wine και Master Sommeliers.
• Συγκεντρώνει περισσότερα από 1.000 δείγματα οίνων και αποσταγμάτων από Ελλάδα, Κύπρο και άλλες χώρες.
• Τα τελευταία χρόνια έχει επαναπροσδιορίσει την ταυτότητά του, εστιάζοντας σε Έλληνες και Κύπριους παραγωγούς και ενισχύοντας την εξωστρέφεια και την επικοινωνία του θεσμού.

Great Greek Wines

• Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 2020 ως 50 Great Greek Wines και εξελίχθηκε σε Great Greek Wines.
• Δεν υπάρχουν «τρεις πρώτοι» ανά κατηγορία, αλλά μία λίστα με τα κρασιά που διακρίθηκαν.
• Από 660 συμμετοχές το 2025, στη λίστα GGW μπήκαν 65 κρασιά, δηλαδή περίπου το 10%.
• Ο διαγωνισμός δεν έχει όριο συμμετεχόντων και είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που κάποιο οινοποιείο δεν μπορεί να συμμετέχει.
• Το κόστος συμμετοχής είναι ανά δείγμα, με κλιμακωτή χρέωση.

Decanter

• Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 2004 και το 2025 για την αξιολόγηση βασίστηκε σε 248 κριτές, εκ των οποίων 71 Masters of Wine και 23 Master Sommeliers.
•Στα κρασιά που διακρίνονται απονέμεται χρυσό, ασημένιο και χάλκινο βραβείο, αλλά ακολουθεί δεύτερη και τρίτη αξιολόγηση μεταξύ των νικητών που δίνει τις διακρίσεις Platinum και Best in Show.
• Στην κατηγορία Best in Show, με 50 νικητές, φτάνει μόνο το 0,3% των συμμετεχόντων και στην κατηγορία Platinum το 0,81% των συμμετεχόντων.
• Το κόστος συμμετοχής είναι στα 210 ευρώ ανά ετικέτα, συν τα έξοδα αποστολής.
• Τα δύο τελευταία χρόνια στον διαγωνισμό προστέθηκε η κατηγορία Value για ετικέτες που δεν ξεπερνούν σε τιμή τις 15 λίρες Αγγλίας (περίπου 18 ευρώ).

Mondus Vini

• Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 2001 και ακολουθεί τα πρότυπα που έχει θέσει ο Διεθνής Οργανισμός Αμπέλου και Οίνου.
• Ο διαγωνισμός διεξάγεται δύο φορές ανά έτος: Άνοιξη και Καλοκαίρι.
• Το κόστος συμμετοχής είναι 185 ευρώ, αλλά για τη φετινή χρονιά, λόγω εορτασμού των 25 ετών, θα είναι 165 ευρώ ανά ετικέτα.
• Γίνονται δεκτά μόνο εμπορεύσιμα προϊόντα.

Αναλυτικά

Thessaloniki Wine & Spirits Trophy

Ο παλαιότερος όλων των διαγωνισμών που παρουσιάζουμε στο ρεπορτάζ έχει ξεκινήσει από το 2024 μια διαδικασία εκσυγχρονισμού, ώστε να εστιάσει σε ελληνικά και κυπριακά κρασιά και, επιπλέον, να βελτιώσει την εξωστρέφειά του. Για τον διαγωνισμό μιλήσαμε με την Αλεξάνδρα Ανθίδου, γενική διευθύντρια της Ένωσης Οινοποιών Βορείου Ελλάδας, η οποία έχει αναλάβει τη διοργάνωση.

Γιάννης Μουρατίδης: Πότε ξεκίνησε ο διαγωνισμός, ποιοι είναι οι στόχοι του και ποια είναι η μεθοδολογία του; Έχει εξελιχθεί αυτή από το ξεκίνημά του μέχρι σήμερα;
Αλεξάνδρα Ανθίδου: Ο διαγωνισμός “Thessaloniki Wine & Spirits Trophy”, γνωστός περισσότερο ως ο “Διαγωνισμός Θεσσαλονίκης”, αποτελεί μέρος της ιστορίας του ελληνικού κρασιού αλλά και σημείο αναφοράς για την πορεία και την εξέλιξή του. Διεξάγεται από το 1999, έχοντας συμβάλει τόσο στην ποιοτική ανάπτυξη του ελληνικού κρασιού όσο και στην προβολή άγνωστων ή νεοσύστατων οινοποιείων.
Παράλληλα, επιβεβαίωσε τη διαχρονική αξία ιστορικών οινοποιείων, ανέδειξε το επάγγελμα των οινοχόων και έδωσε επιπρόσθετη αξία στις γηγενείς μας ποικιλίες με την καθιέρωση της κατηγορίας μεταλλίων “Ειδικές Διακρίσεις”. Ο Διαγωνισμός Θεσσαλονίκης διοργανώνεται από την ΕΝΟΑΒΕ Α.Ε. και απολαμβάνει από το ξεκίνημά του τη στήριξη όλων των φορέων του αμπελοοινικού κλάδου της χώρας μας, καθώς και την αναγνώριση δικαιώματος διοργάνωσης-διεξαγωγής διαγωνισμών οίνων από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Από το 2017, ο Κωνσταντίνος Λαζαράκης MW ανέλαβε τη θέση του Προέδρου του Διαγωνισμού. Από το 2018, ο διαγωνισμός υιοθέτησε ένα νέο σύστημα αξιολόγησης και βαθμολόγησης των δειγμάτων (εκτός προτύπου OIV), βασισμένο στις σύγχρονες μεθόδους που εφαρμόζονται διεθνώς και σε online σύστημα αξιολόγησης, ενώ προσδίδεται επιπρόσθετη αξία στην επιλογή προέδρων των κριτικών επιτροπών με τη συμμετοχή παγκοσμίως αναγνωρισμένων Masters of Wine και Master Sommeliers. Παράλληλα, καθιερώθηκε ο θεσμός των “associate judges”, προκειμένου ο Διαγωνισμός να λειτουργήσει και ως φυτώριο εκπαίδευσης νέων γευσιγνωστών.

Το 2024 αποτελεί τη χρονιά του ανασχεδιασμού και του εκσυγχρονισμού της ταυτότητας του Διαγωνισμού Θεσσαλονίκης, που στρέφει ολοκληρωτικά την προσοχή του στους Έλληνες και Κύπριους δημιουργούς οίνων και αποσταγμάτων. Επίσης, προστέθηκαν οι ενότητες “ούζο” και “τζιν” στην κατηγορία των αποσταγμάτων. Τέλος, έγινε αλλαγή λογοτύπου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο διαγωνισμός χτίζει πλέον ένα νέο προφίλ επικοινωνίας, προσθέτοντας στην ατζέντα του καινοτόμες δράσεις και επενδύοντας ακόμη περισσότερο στην εξωστρέφειά του, διοργανώνοντας ή συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις και δράσεις για καταναλωτές αλλά και επαγγελματίες του χώρου της εστίασης και του εμπορίου οίνου και αποσταγμάτων.
Στην ιστορική διαδρομή του Διαγωνισμού Θεσσαλονίκης δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε και τον θεσμό του “Greek Wine Industry Award”, που έχει καθιερωθεί από το 2013 με στόχο τη βράβευση προσωπικοτήτων οι οποίες έχουν συμβάλει στη διάδοση του ελληνικού οίνου στο εξωτερικό. Η βράβευση πραγματοποιείται εκ μέρους των Ελλήνων Οινοποιών, με τελετή που διεξάγεται στο πλαίσιο της τελετής απονομής των μεταλλίων του Διαγωνισμού.

ΓΜ: Υπάρχει όριο συμμετεχόντων;
ΑΑ: Ο Διαγωνισμός Θεσσαλονίκης λειτουργεί προς όφελος συνολικά του ελληνικού και κυπριακού αμπελοοινικού κλάδου και, συνεπώς, είναι ανοιχτός ως προς τις συμμετοχές, λαμβάνοντας περισσότερα από 1.000 δείγματα οίνων και αποσταγμάτων στις διοργανώσεις του.

ΓΜ: Πόσες και ποιες είναι οι κατηγορίες βραβείων, καθώς και το ποσοστό βραβεύσεων επί του συνόλου των συμμετοχών;
ΑΑ: Σύμφωνα με τον Κανονισμό του Διαγωνισμού, βραβεύονται οι οίνοι και τα αποστάγματα που έχουν αποσπάσει βαθμολογία ως εξής:
• Χρυσό Μετάλλιο: 91–100 βαθμοί
• Ασημένιο Μετάλλιο: 88–90 βαθμοί
• Χάλκινο Μετάλλιο: 85–87 βαθμοί
Ο μέσος όρος των μεταλλίων οίνων, σύμφωνα με τις τελευταίες τέσσερις διοργανώσεις (μετά την πανδημία), κυμαίνεται στο 8,3% για τα χρυσά, 24% για τα αργυρά και 51,2% για τα χάλκινα, επί του συνόλου συμμετοχής οίνων.
Το 2025, επί συνόλου 1.030 δειγμάτων, βραβεύτηκαν συνολικά 736 κρασιά (77%). Εξ αυτών, τα 67 πήραν χρυσό μετάλλιο, τα 236 ασημένιο και τα 433 χάλκινο. Το ποσοστό των βραβεύσεων το 2024, 2023 και 2022 ήταν 75%, 78% και 74% αντίστοιχα.

ΓΜ: Ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική για τη συμμετοχή ενός οινοποιείου;
ΑΑ: Ο διαγωνισμός διατηρεί μία κλίμακα κόστους ανάλογα με τον αριθμό δειγμάτων που δηλώνεται από κάθε οινοποιία ή αποσταγματοποιία, προσφέροντας και τη δυνατότητα “early bird” συμμετοχής, η οποία ξεκινά από την τιμή των 90 ευρώ ανά δείγμα.

ΓΜ: Υπάρχουν όροι που εξαιρούν κάποιο οινοποιείο από τον διαγωνισμό;
ΑΑ: Ο διαγωνισμός δέχεται κάθε δείγμα που αποστέλλεται, ακόμη κι αν δεν πληροί τις προϋποθέσεις για βράβευση, σύμφωνα πάντα με τους όρους συμμετοχής του Κανονισμού του, εάν, επί παραδείγματι, πρόκειται για πειραματικό δείγμα προκειμένου να λάβει την αξιολόγησή του.

ΓΜ: Με ποιους τρόπους κάνετε γνωστό τον διαγωνισμό στο ευρύ κοινό, αλλά και στην αγορά στην οποία απευθύνεστε;
ΑΑ: Ο Διαγωνισμός Θεσσαλονίκης ενημερώνει το κοινό χρησιμοποιώντας τα δικά του μέσα επικοινωνίας, που είναι ως επί το πλείστον ηλεκτρονικά, μέσω άρθρων και Δελτίων Τύπου, τα οποία δημοσιεύονται κυρίως από τα ελληνικά ΜΜΕ αλλά και του εξωτερικού, με συνεντεύξεις, κάλυψη του διαγωνιστικού τμήματος από τηλεοπτικά κανάλια, δημιουργία πλούσιου οπτικοακουστικού υλικού και άλλων σύγχρονων μέσων επικοινωνίας.
Επιπλέον, ένα ιδιαίτερα σημαντικό μέσο προβολής του διαγωνισμού, μάλιστα με άμεσο και ουσιαστικό τρόπο επικοινωνίας, αποτελεί το αυτοκόλλητο μετάλλιο (sticker) της εκάστοτε διοργάνωσης, αντίστοιχο των βραβεύσεων. Πρόκειται για stickers της κάθε κατηγορίας του διαγωνισμού, που τοποθετούνται στις φιάλες των αντίστοιχα βραβευμένων οίνων και αποσταγμάτων.

Great Greek Wines

Ο νεότερος από τους διαγωνισμούς οίνου είχε την ευκαιρία να διαφοροποιηθεί, έχοντας την πλήρη εικόνα του περιβάλλοντος των υπολοίπων. Οι Γιάννης Καρακάσης MW και Γρηγόρης Μιχαήλος DIP WSET μιλούν για τα θεμέλια στα οποία βασίστηκε ο διαγωνισμός, αλλά και την εξέλιξή του χρόνο με τον χρόνο.

Γιάννης Μουρατίδης: Πότε ξεκίνησε ο διαγωνισμός και ποια είναι η μεθοδολογία του; Έχει εξελιχθεί αυτή από το ξεκίνημά του μέχρι σήμερα;
Γρηγόρης Μιχαήλος: Η πρώτη έκδοση έγινε το 2020 ως 50 Great Greek Wines. Το project εξελίχθηκε σε Great Greek Wines, με πιο διευρυμένη λίστα και θεματικές ενότητες. Η μεθοδολογία βασίζεται σε αυστηρή τυφλή γευσιγνωσία. Τα κρασιά ομαδοποιούνται σε ομοιογενή flights, κυρίως ανά ποικιλία και στυλ, και οι κριτές δεν έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την κρίση τους. Δεν γνωρίζουν αν ένα Ασύρτικο είναι από Σαντορίνη, Τήνο ή Κρήτη. Δεν γνωρίζουν τιμή και δεν έχουν δεδομένα που θα οδηγούσαν σε προσδοκίες ή προκαταλήψεις. Αυτό κάνει τη διαδικασία ιδιαίτερα απαιτητική και γι’ αυτό θεωρώ ότι η πρόσκληση ενός κριτή στα GGW είναι πραγματικά τιμητική.
Επιμένουμε σε μικρά, ομοιογενή panels ώστε να διατηρούμε συνέπεια στη βαθμολόγηση. Θέλουμε να αποφεύγουμε τις «ανισότητες» που δημιουργούνται όταν ένα τραπέζι είναι πιο γενναιόδωρο και ένα άλλο πιο αυστηρό.
Από το 2020 μέχρι σήμερα η φιλοσοφία παραμένει ίδια, αλλά το πλαίσιο εξελίσσεται. Προσθέσαμε ενότητες όπως το Hall of Fame για κρασιά που διακρίνονται επανειλημμένα, το Great Value για ετικέτες με εξαιρετική σχέση ποιότητας-τιμής, καθώς και κατηγορίες που αγγίζουν τη βιωσιμότητα, τα παλαιά κλήματα και τις γηγενείς ποικιλίες. Με άλλα λόγια, η βάση μένει σταθερή, αλλά η «οπτική γωνία» γίνεται κάθε χρόνο πιο σύγχρονη και πιο απαιτητική.

Γιάννης Μουρατίδης: Πώς διαφοροποιείται ο διαγωνισμός που έχετε δημιουργήσει από άλλους διαγωνισμούς;
Γιάννης Καρακάσης: Το Great Greek Wines δεν γεννήθηκε ως ένας ακόμη διαγωνισμός μεταλλίων. Είναι μια πλατφόρμα εξωστρέφειας που στηρίζεται σε μια αυστηρή, αδιάβλητη διαδικασία, με στόχο να ξεχωρίζει κάθε χρόνο το πραγματικά κορυφαίο κομμάτι της αγοράς, όχι να μοιράζει διακρίσεις μαζικά. Γι’ αυτό δεν λειτουργούμε με χρυσά και ασημένια σε ποσοστά που καταλήγουν να απονευρώνουν το νόημα. Δημιουργούμε μια επιμελημένη λίστα, περίπου στο 10% των συμμετοχών. Το 2025, από 660 συμμετοχές, μπήκαν στη λίστα 65 κρασιά.
Δεύτερον, η αξιολόγηση γίνεται τυφλά και αποκλειστικά από ομάδα κριτών διεθνούς κύρους — Masters of Wine και Master Sommeliers, buyers και opinion leaders από σημαντικές αγορές — ώστε το αποτέλεσμα να έχει πραγματικό διεθνές βάρος.
Τρίτον, δεν σταματάμε στην απονομή. Χτίζουμε γύρω από τη Λίστα ένα οικοσύστημα επικοινωνίας με tastings και masterclasses στο εξωτερικό, ώστε τα βραβευμένα κρασιά να γίνονται πρακτικό εργαλείο για να καταλάβει το διεθνές κοινό τι συμβαίνει σήμερα στον ελληνικό αμπελώνα.
Και τέλος, ένα στοιχείο που αλλάζει τους κανόνες είναι ότι τα δείγματα αγοράζονται από το εμπόριο, για να δοκιμάζουμε αυτό που πραγματικά φτάνει στον καταναλωτή και να θωρακίζουμε την αξιοπιστία της διαδικασίας.

ΓΜ: Υπάρχει όριο συμμετεχόντων;
ΓΚ: Όχι, δεν υπάρχει ένα αυστηρό αριθμητικό όριο. Όμως το Great Greek Wines, ως σύγχρονη αποτύπωση του ελληνικού κρασιού, δεν χτίζεται πάνω στην ποσότητα αλλά στην ποιότητα. Το γεγονός ότι οι συμμετοχές αυξάνονται δείχνει ότι η αγορά δεν ζητά απλή επιβεβαίωση ή μια εύκολη διάκριση, αλλά μια αξιόπιστη, αυστηρή επιλογή που έχει πραγματικό νόημα. Για εμάς προτεραιότητα έχει η αξιοπιστία του αποτελέσματος, όχι το να ανακοινώσουμε τον μεγαλύτερο αριθμό συμμετοχών.

ΓΜ: Πόσες και ποιες είναι οι κατηγορίες βραβείων;
ΓΜ: Δεν δουλεύουμε με κλασικά «χρυσό, ασημένιο, χάλκινο». Η βασική αναγνώριση είναι η ένταξη στη λίστα των Great Greek Wines της εκάστοτε χρονιάς. Πάνω σε αυτήν χτίζονται επιμέρους ενότητες όπως:
• Hall of Fame για κρασιά που έχουν βραβευθεί σε τρεις διαφορετικές εκδόσεις.
• Great Value για κρασιά με ιδιαίτερα πειστική σχέση ποιότητας και τιμής.
• Επιλογές με βάση κριτήρια όπως παλαιά κλήματα, βιολογική καλλιέργεια ή συγκεκριμένα terroirs.
Με τον τρόπο αυτό, ο παραγωγός δεν παίρνει απλώς ένα μετάλλιο, αλλά τοποθετείται σε ένα συγκεκριμένο αφήγημα για το πού βρίσκεται σήμερα το ελληνικό κρασί.

ΓΜ: Ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική για τη συμμετοχή ενός οινοποιείου;
ΓΜ: Η συμμετοχή γίνεται ανά δείγμα, με κλιμακωτή χρέωση. Η λογική είναι διπλή: να μη λειτουργεί αποτρεπτικά για τα μικρά οινοποιεία, αλλά και να υπάρχει δίκαιη αντιμετώπιση απέναντι σε όσους υποβάλλουν μεγαλύτερο αριθμό ετικετών. Δεν μας ενδιαφέρει να «ζούμε» από τα entry fees. Στόχος είναι να καλύπτουμε ένα οργανωτικό κόστος υψηλού επιπέδου, ώστε η διαδικασία να παραμένει αυστηρή, αδιάβλητη και τεχνικά άψογη. Και βέβαια, η ουσιαστική αξία για τον παραγωγό δεν περιορίζεται στη συμμετοχή ή στο αποτέλεσμα, αλλά στο τι ακολουθεί: η επικοινωνιακή και διεθνής ενεργοποίηση της Λίστας, με δράσεις, tastings και συνεχή παρουσία που μεταφράζει τη διάκριση σε πραγματική εξωστρέφεια.
Τα αναλυτικά ποσά και τα πακέτα κοινοποιούνται πάντα επίσημα στο call for entries, ώστε να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια. Και ένα κρίσιμο σημείο αξιοπιστίας: τα δείγματα αγοράζονται από το εμπόριο, δεν παραλαμβάνονται απευθείας από τους παραγωγούς.

ΓΜ: Υπάρχουν όροι που εξαιρούν κάποιο οινοποιείο από τον διαγωνισμό;
ΓΜ: Ναι, υπάρχουν, αλλά είναι καθαρά λειτουργικοί και δεοντολογικοί, όχι «επιλεκτικοί». Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλα τα νόμιμα οινοποιεία που παράγουν ελληνικό κρασί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Από εκεί και πέρα, εξαιρούνται κρασιά που δεν κυκλοφορούν εμπορικά, δείγματα που δεν αποστέλλονται έγκαιρα ή δεν φτάνουν σε σωστή κατάσταση, καθώς και κρασιά με παραγωγή κάτω των 600 φιαλών, γιατί θέλουμε αυτό που αξιολογούμε να είναι πραγματικά διαθέσιμο και ουσιαστικό για την αγορά.
Παράλληλα, υπάρχει ξεκάθαρο πλαίσιο δεοντολογίας: αν κάποιο μέλος της οργανωτικής ομάδας ή κάποιος κριτής έχει άμεσο εμπορικό συμφέρον σε συγκεκριμένη ετικέτα, δεν εμπλέκεται στην αξιολόγηση αυτών των δειγμάτων. Θέλουμε να είναι απολύτως σαφές ότι όλοι κρίνονται με τους ίδιους κανόνες.

ΓΜ: Έχετε κάποια στοιχεία που συνδέουν βραβεύσεις προϊόντων με αύξηση πωλήσεων;
ΓΚ : Δεν έχουμε ακόμη μια πλήρη ακαδημαϊκή μελέτη ειδικά για το Great Greek Wines που να ποσοτικοποιεί με ακρίβεια το ποσοστό αύξησης πωλήσεων. Αυτό που έχουμε, όμως, είναι πολύ καθαρό, επαναλαμβανόμενο feedback από την αγορά και συγκεκριμένα εμπορικά αποτελέσματα που βλέπουμε να ακολουθούν την ένταξη στη λίστα GGW.
Οινοποιεία που μπαίνουν στη λίστα μας αναφέρουν ότι άνοιξαν νέες αγορές, έκλεισαν συνεργασίες με σοβαρούς εισαγωγείς ή μπήκαν σε λίστες εστιατορίων που μέχρι τότε ήταν κλειστές. Έχουμε δεκάδες τέτοια παραδείγματα. Σε αρκετές περιπτώσεις, το GGW λειτούργησε ως το καθοριστικό επιχείρημα σε συζήτηση με buyers του εξωτερικού, όχι ως διαφήμιση, αλλά ως τρίτη ανεξάρτητη επιβεβαίωση ποιότητας και συνέπειας.
Επιπλέον, βλέπουμε ότι εισαγωγείς και sommeliers χρησιμοποιούν συνειδητά τη λίστα ως οδηγό για να χτίσουν ελληνικά χαρτοφυλάκια, άρα δημιουργείται ζήτηση και εμπορική κίνηση που τελικά αποτυπώνεται στις πωλήσεις. Είναι πάρα πολλές οι φορές που μας λένε ξεκάθαρα ότι επιλέγουν και «αγοράζουν» κρασιά μέσα από το Great Greek Wines.
Με άλλα λόγια, το οικονομικό αποτέλεσμα έρχεται επειδή η λίστα GGW λειτουργεί ως φίλτρο εμπιστοσύνης για την επαγγελματική αγορά και ενεργοποιείται συστηματικά με εξωστρέφεια, tastings και επαφή με τα σωστά κανάλια.

ΓΜ: Με ποιους τρόπους κάνετε γνωστό τον διαγωνισμό στο ευρύ κοινό αλλά και στην αγορά που απευθύνεστε;
ΓΚ: Η επικοινωνία του GGW είναι πολυεπίπεδη τόσο για το ευρύ κοινό όσο και για την επαγγελματική αγορά.
Πρώτον, γίνεται αναλυτική παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε ελληνικά και διεθνή μέσα (jancisrobinson.com, The Buyer, Vertdevin), ώστε η λίστα να διαβάζεται ως οδηγός και όχι ως απλή είδηση.
Δεύτερον, ενεργοποιούμε τα κρασιά μέσα από θεματικές εκδηλώσεις και masterclasses σε αγορές-στόχους, όπως Λονδίνο, Παρίσι, Άμστερνταμ, Βαρσοβία, Βέλγιο, Γερμανία και άλλες.
Τρίτον, επενδύουμε σε συνεργασίες με θεσμούς όπως το Institute of Masters of Wine και το Mediterranean Wine Symposium, ενώσεις sommeliers και εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, ώστε το ελληνικό κρασί να μπαίνει σε σοβαρό επαγγελματικό πλαίσιο.
Τέταρτον, υπάρχει συνεχής ψηφιακή παρουσία όλο τον χρόνο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με άρθρα, podcasts και στοχευμένα social media campaigns.
Με άλλα λόγια, η διάκριση δεν είναι μια στιγμή· είναι η είσοδος σε μια δυναμική πλατφόρμα που δουλεύει σταθερά για να κρατά το ελληνικό κρασί στην πρώτη γραμμή της διεθνούς συζήτησης.

Decanter World Wine Awards

Αν και δεν είναι ο παλαιότερος, είναι ο πιο αναγνωρισμένος διαγωνισμός στην Ελλάδα, συγκεντρώνοντας τις περισσότερες συμμετοχές ελληνικών κρασιών σε σύγκριση με άλλους διαγωνισμούς στο εξωτερικό. Η Λουκία Ξινάρη, Marketing Manager στα Decanter Events, λέει αναλυτικά όσα χρειάζεται να γνωρίζει ένας οινοποιός για να βάλει τον διαγωνισμό στις δράσεις προώθησης των κρασιών του.

Γιάννης Μουρατίδης: Πότε ξεκίνησε ο διαγωνισμός και ποια είναι η μεθοδολογία του; Έχει εξελιχθεί αυτή από το ξεκίνημά του μέχρι σήμερα;
Λουκία Ξινάρη: Ο διαγωνισμός Decanter World Wine Awards (DWWA) ξεκίνησε το 2004 με Chairman τον Steven Spurrier, μία από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες στον κόσμο του κρασιού. Στόχος ήταν τα DWWA να γίνουν ένα από τα πιο αξιόπιστα και σημαντικά events αξιολόγησης κρασιού παγκοσμίως.
Όσον αφορά τη μεθοδολογία, η αξιολόγηση πραγματοποιείται μέσω τυφλής δοκιμής κρασιών από ειδικούς από όλο τον κόσμο (Masters of Wine, Master Sommeliers, αγοραστές, συγγραφείς), ώστε να διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα. Το 2025 συμμετείχαν 248 διακεκριμένοι κριτές, μεταξύ των οποίων 71 Masters of Wine και 23 Master Sommeliers.
Τα κρασιά τοποθετούνται σε κατηγορίες (flights) ανά χώρα, περιοχή, τύπο, εσοδεία, ποικιλία και τιμή για δίκαιη σύγκριση και αξιολογούνται σε panels από κριτές που ειδικεύονται στις περιοχές. Με αυτόν τον τρόπο, οι οινοποιοί γνωρίζουν ότι τα κρασιά τους κρίνονται από επαγγελματίες με εξειδικευμένη γνώση.

Η διαδικασία περιλαμβάνει τρία στάδια αξιολόγησης:
1. Στο αρχικό στάδιο, οι Regional Chairs, μαζί με τους υπόλοιπους κριτές του panel, δοκιμάζουν τυφλά τα κρασιά και απονέμουν Bronze, Silver ή Gold μετάλλια. Οι Co-Chairs πραγματοποιούν μια τελική επαναδοκιμή των κρασιών που έχουν βαθμολογία 94 (Silver) και άνω για την τελική επικύρωση. Έτσι, τα κρασιά Silver δοκιμάζονται τουλάχιστον δύο φορές, έως και τρεις, ενώ τα Gold περνούν από μια αυστηρή διαδικασία τριών δοκιμών.
2. Στο δεύτερο στάδιο, τα κρασιά που έχουν λάβει Gold επανακατηγοριοποιούνται και επανεξετάζονται από μια επιτροπή που αποτελείται από Regional Chairs και τους Co-Chairs. Τα κρασιά κρίνονται με βάση την προέλευσή τους και μπορούν να παραμείνουν Gold ή να προαχθούν σε Platinum.
3. Στο τελικό στάδιο, οι Co-Chairs αξιολογούν όλα τα Platinum για να επιλέξουν και να αναδείξουν τα κορυφαία 50 ως Best in Show. Αυτή η σχολαστική προσέγγιση διασφαλίζει μια αντικειμενική και λεπτομερή αξιολόγηση κάθε κρασιού.
Η βασική φιλοσοφία παραμένει σταθερή από την αρχή, αλλά οι λεπτομέρειες – όπως οι κατηγορίες τιμής, τα Value Golds, ο καινούργιος ρόλος Resident Co-Chair και οι απαιτήσεις – έχουν εξελιχθεί με τα χρόνια, ώστε να αντανακλούν τις αλλαγές της αγοράς και την εξέλιξη του χώρου του κρασιού διεθνώς.

ΓΜ: Υπάρχει όριο συμμετεχόντων;
ΛΞ: Δεν υπάρχει όριο στον αριθμό των συμμετοχών που μπορεί να υποβάλει ένας παραγωγός. Κάθε οινοποιείο μπορεί να στείλει όσες εγγραφές θέλει, αρκεί να ακολουθούνται οι όροι συμμετοχής.

ΓΜ: Πόσες και ποιες είναι οι κατηγορίες βραβείων;
ΛΞ: Το σύστημα βραβείων περιλαμβάνει τα βασικά επίπεδα:
• Bronze (86–89 πόντοι)
• Silver (90–94 πόντοι)
• Gold (95–96 πόντοι)
• Platinum (από τα καλύτερα Gold μετά από επαναξιολόγηση) (97+ πόντοι)
• Best in Show (επιλογή των 50 κορυφαίων κρασιών του διαγωνισμού) (97+ πόντοι)
Τα τελευταία δύο χρόνια έχει επίσης εισαχθεί η κατηγορία Value. Κάθε κρασί που κερδίζει διάκριση και ανήκει στην Κατηγορία Τιμής A (μέχρι £15 κατά την περίοδο της δοκιμής) θεωρείται Value κρασί. Έτσι, μπορούμε να έχουμε Value Bronze, Value Silver, Value Gold κ.τ.λ.

ΓΜ: Ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική για τη συμμετοχή ενός οινοποιείου;
ΛΞ: Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται στις £172 (€209) ανά κρασί, συν τα έξοδα αποστολής στο Ηνωμένο Βασίλειο. Προσφέρονται διάφορες επιλογές αποστολής για μεγαλύτερη ευκολία και οικονομία, όπως consolidated shipping ή hand delivery σε μεγάλα trade fairs.

ΓΜ: Υπάρχουν όροι που εξαιρούν κάποιο οινοποιείο από τον διαγωνισμό;
ΛΞ: Γενικά υπάρχουν όροι συμμετοχής που πρέπει να πληρούνται. Για παράδειγμα, η συμμετοχή πρέπει να αφορά το εμφιαλωμένο τελικό κρασί, το οινοποιείο πρέπει να διαθέτει ελάχιστη παραγωγή 600 λίτρων (450 λίτρα για γλυκά και ενισχυμένα) διαθέσιμη στην αγορά κλπ.

ΓΜ: Ποιο είναι το ποσοστό των κρασιών που βραβεύονται σε σχέση με τις συνολικές συμμετοχές;
ΛΞ: Το να κερδίσει κάποιος ένα βραβείο στον διαγωνισμό είναι μεγάλη επιτυχία. Το 2025, μόλις το 0,30% των συμμετοχών πήρε τον τίτλο Best in Show, με την Ελλάδα να διεκδικεί 4 από τα 50 αυτά κορυφαία μετάλλια. Μόλις το 0,81% των συμμετοχών διεκδίκησε Platinum μετάλλιο, το 4,35% Χρυσό και το 33,39% Ασημένιο.

ΓΜ: Με ποιους τρόπους κάνετε γνωστό τον διαγωνισμό στο ευρύ κοινό, αλλά και στην αγορά στην οποία απευθύνεστε;
ΛΞ: Στα Decanter World Wine Awards (DWWA) είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι όχι μόνο για τα κρασιά που διακρίνονται, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο τα προωθούμε. Οι νικητές αποκτούν προβολή μέσα από ολόκληρο το δίκτυο επικοινωνίας του Decanter – σε έντυπο και ψηφιακό περιεχόμενο, στα social media, σε video, σε διεθνείς εκδηλώσεις και μέσα από στρατηγικές συνεργασίες. Με αυτόν τον τρόπο, τα κρασιά προωθούνται τόσο σε επαγγελματίες του κλάδου όσο και σε καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.

Η προώθηση των νικητών γίνεται με πολλούς τρόπους:

Online & Social Media: Προβάλλουμε τους νικητές μέσα από ολοκληρωμένες ψηφιακές καμπάνιες και posts στα social media.
Decanter.com: Δημοσιεύουμε άρθρα και κάνουμε highlight ποικιλίες, χώρες και περιοχές.
Περιοδικό Decanter: Σε κάθε τεύχος υπάρχουν δύο σελίδες αφιερωμένες αποκλειστικά στους νικητές των DWWA.
Decanter Fine Wine Encounters (Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Σιγκαπούρη): Πρόκειται για παγκοσμίου φήμης εκδηλώσεις που προσελκύουν επαγγελματίες και οινόφιλους. Εκεί διαθέτουμε το τραπέζι DWWA, όπου οι νικητές μπορούν να λάβουν δωρεάν συμμετοχή και να στείλουν τα κρασιά τους για γευστική δοκιμή από κοινό και trade.
Διεθνής PR καμπάνια: Συνεργαζόμαστε με εξειδικευμένο PR agency για στοχευμένες καμπάνιες παγκόσμιας προβολής. Φέτος, η καμπάνια ανέρχεται σε αξία £6,9 εκατομμυρίων, με 811 δημοσιεύσεις σε 25 χώρες.
Διεθνείς συνεργασίες & masterclasses: Συμμετέχουμε σε trade fairs και διοργανώνουμε masterclasses και tastings, όπου παρουσιάζουμε επιλεγμένους νικητές. Το 2025 προωθήσαμε βραβευμένα κρασιά σε αγορές όπως οι ΗΠΑ, η Νότια Κορέα, η Κίνα, η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Σλοβενία, η Κροατία, η Σιγκαπούρη και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Μετάλλια (stickers): Οι νικητές έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν αυτοκόλλητα μεταλλίων για τις φιάλες τους, τα οποία ενισχύουν την αναγνωρισιμότητα στα ράφια και στις διεθνείς αγορές. Τα μετάλλια των DWWA αποτελούν σημείο εμπιστοσύνης και αξιόπιστο σημείο αναφοράς για πολλούς καταναλωτές, επηρεάζοντας θετικά την αγοραστική τους απόφαση.

Με λίγα λόγια, στα DWWA οι νικητές δεν κερδίζουν απλώς ένα μετάλλιο – αποκτούν παγκόσμια αναγνώριση, πρόσβαση σε κορυφαίες αγορές και προβολή που δεν προσφέρει κανένας άλλος διαγωνισμός κρασιού.

Mundus Vini

Ο παλαιότερος από τους δύο διεθνείς διαγωνισμούς του ρεπορτάζ κρατά τις «παραδοσιακές» μεθοδολογίες αξιολόγησης και στοχεύει να προσελκύσει περισσότερα ελληνικά οινοποιεία. Συζητήσαμε με τον Christian Wolf, Director of Degustation.

Γιάννης Μουρατίδης: Πότε ξεκίνησε ο διαγωνισμός και ποια είναι η μεθοδολογία του; Έχει εξελιχθεί αυτή από το ξεκίνημά του μέχρι σήμερα;
Christian Wolf: Ο Mundus Vini ξεκίνησε το 2001 και έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο σημαντικούς διαγωνισμούς οίνου παγκοσμίως. Με την πάροδο των ετών, εισαγάγαμε δύο ετήσιες συνεδρίες γευσιγνωσίας — την Άνοιξη και το Καλοκαίρι — για να ευθυγραμμιστούμε με τις ανάγκες της αγοράς. Επίσης, ψηφιοποιήσαμε πλήρως τις διαδικασίες μας και επεκτείναμε τη διεθνή κριτική μας επιτροπή σε περισσότερους από 250 ειδικούς από περισσότερες από 50 χώρες.
Τηρούμε τους αυστηρούς κανόνες του OIV (Διεθνής Οργανισμός Αμπέλου και Οίνου). Όλα τα κρασιά δοκιμάζονται τυφλά από μια διεθνή κριτική επιτροπή οινολόγων, sommeliers, εμπόρων και δημοσιογράφων. Υπάρχουν τακτικές ενημερώσεις για όλους τους δοκιμαστές και τα μέλη της κριτικής επιτροπής. Τα αντίστοιχα τραπέζια αποτελούνται συνήθως από 5–6 δοκιμαστές που ασχολούνται με ένα θέμα κρασιού και είναι πολύ καλά καταρτισμένοι σε αυτό. Κάθε τραπέζι έχει έναν πρόεδρο.
Προσπαθούμε επίσης να μην δοκιμάζουμε πάρα πολλά κρασιά την ημέρα, επειδή αυτό μπορεί να επηρεάζει τη διαδικασία αξιολόγησης. Έχουμε πάντα τη δυνατότητα να παρέχουμε μια δεύτερη ή τρίτη φιάλη, εάν οι δοκιμαστές εκφράσουν ανησυχίες σχετικά με τον φελλό ή παρόμοια ζητήματα. Ορισμένα κρασιά δοκιμάζονται επίσης ως διπλά δείγματα από διαφορετικές κριτικές επιτροπές, προκειμένου να ελέγχεται συνεχώς η ποιότητα.

ΓΜ: Ποιο είναι το κόστος τη συμμετοχή στον διαγωνισμό;
CW: Σε μια κανονική περίοδο, το κόστος θα ήταν 185 ευρώ. Επειδή όμως γιορτάζουμε τα 25 χρόνια του διαγωνισμού, η τρέχουσα τιμή είναι 165 ευρώ ανά ετικέτα.

ΓΜ: Τι διαφοροποιεί τον διαγωνισμό αυτό από τους υπόλοιπους;
CW: Το μέγεθος και η αξιοπιστία μας μάς κάνουν να ξεχωρίζουμε. Διαθέτουμε μία από τις μεγαλύτερες και πιο ποικιλόμορφες κριτικές επιτροπές παγκοσμίως, ένα διαφανές σύστημα βαθμολόγησης και ισχυρή ολοκλήρωση του κλάδου μέσω της Meininger Verlag, ενός κορυφαίου ευρωπαϊκού ομίλου μέσων ενημέρωσης για τον οίνο. Αυτό εξασφαλίζει προβολή και εμπιστοσύνη. Σε αντίθεση με πολλούς περιφερειακούς διαγωνισμούς, ο Mundus Vini προσφέρει παγκόσμια αναγνώριση και άμεση πρόσβαση σε διεθνή εμπορικά δίκτυα. Πολλοί εισαγωγείς και λιανέμποροι βασίζονται στα δικά μας αποτελέσματα για να επιλέξουν οινοποιεία.

ΓΜ: Έχετε κάποιες αποδείξεις ότι τα βραβεία σας έχουν επίδραση στις πωλήσεις;
CW: Οι εσωτερικές αναλύσεις και τα σχόλια των παραγωγών δείχνουν ότι τα κρασιά που έχουν κερδίσει χρυσά μετάλλια συχνά επιτυγχάνουν διψήφια αύξηση πωλήσεων, ειδικά σε αγορές εξαγωγών όπως η Γερμανία, η Σκανδιναβία και η Ασία. Ορισμένα οινοποιεία αναφέρουν ότι έχουν πουλήσει ολόκληρο το στοκ ενός κρασιού που πέτυχε διάκριση στο Mundus Vini.

ΓΜ: Πώς προβάλλετε τον διαγωνισμό και τα αποτελέσματά του;
CW: Χρησιμοποιούμε μια πολυκαναλική προσέγγιση: κάλυψη σε κορυφαία εμπορικά μέσα ενημέρωσης μέσω της Meininger Verlag, ισχυρή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διεθνή δημοσιογραφική αρθρογραφία και προβολή σε μεγάλες εκθέσεις οίνου, όπως η ProWein και η Wine Paris.

Οι οινοποιοί μιλούν για τους διαγωνισμούς

Πέρα από τα μετάλλια και τις διακρίσεις, οι διαγωνισμοί κρίνονται στην πράξη. Για τα ελληνικά οινοποιεία, η συμμετοχή αποτελεί στρατηγική επιλογή και όχι τυπική διαδικασία. Παραγωγοί μιλούν για το πώς αξιολογούν τους θεσμούς και τι σημαίνει πραγματικά μια διάκριση.

Οινοποιείο Τρουπή

Για τον Κώστα Κουτσουμπό, η συμμετοχή σε έναν διαγωνισμό δεν είναι θέμα προβολής, αλλά αποτέλεσμα καθαρής στρατηγικής σκέψης και συγκεκριμένων στόχων αγοράς. «Η επιλογή του διαγωνισμού είναι μια στρατηγική απόφαση και έχει να κάνει με τον στόχο που θέτει το κάθε οινοποιείο για συγκεκριμένα κρασιά, καθώς και με το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Έτσι, το οινοποιείο μας, έχοντας θέσει στόχο την ενίσχυση της θέσης τόσο στην εγχώρια αγορά αλλά και τη στοχευμένη προβολή στο εξωτερικό, επιλέγουμε διεθνείς διαγωνισμούς ή εγχώριους με παγκόσμια απήχηση. Ένα άλλο κριτήριο είναι η αξιοπιστία της κριτικής επιτροπής. Όταν αυτή αποτελείται από Masters of Wine και Master Sommeliers, εξασφαλίζεται η εγγύηση για την αξιοπιστία της αξιολόγησης.
Σημαντικό κριτήριο είναι για εμάς και η προβολή που θα έχουν, μετά το τέλος του διαγωνισμού, τα συγκεκριμένα κρασιά μας, με τη διοργάνωση masterclasses και γευσιγνωσιών σε Ελλάδα και εξωτερικό από τη διοργανώτρια του διαγωνισμού.
Ένας διαγωνισμός κρασιού είναι μια επένδυση στο marketing και την αναγνώριση της ποιότητας των κρασιών μας και του οινοποιείου μας και ως τέτοιος επιλέγεται από εμάς.
Έτσι λοιπόν, κάθε χρόνο συμμετέχουμε στα Great Greek Wines (GGW) και επιλεκτικά στo Decanter.
Σε αγορές εξωτερικού όπου το οινοποιείο μας ήταν άγνωστο, η βράβευση των κρασιών μας στο GGW αποτέλεσε διαβατήριο, καθώς οι κριτές που προέρχονταν από χώρες όπως η Αγγλία, η Γερμανία, η Πολωνία και άλλες αποτέλεσαν κριτήριο εμπιστοσύνης από τους ξένους εισαγωγείς. Σαν παράδειγμα μπορώ να θυμηθώ τη στοχευμένη επιθυμία να δοκιμάσουν τα συγκεκριμένα κρασιά μας που διακρίθηκαν στο GGW, σε εκθέσεις και οινικά events, καθώς πλέον πολλοί ενημερώνονται και συμμετέχουν σε tastings. Επίσης, τη χρονιά που το Pitys Ritinitis απέσπασε τη 2η θέση στα GGW, θυμάμαι ότι εξαντλήθηκε μέσα στην επόμενη εβδομάδα του διαγωνισμού, ενώ από την επόμενη χρονιά η παραγωγή του διπλασιάστηκε και κάθε χρόνο έχει ανοδικές τάσεις.
Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, προσπαθούμε άμεσα, με δελτία Τύπου σε επαγγελματίες του χώρου, σε εισαγωγείς και bloggers, αλλά και με posts στα social media (Facebook, Instagram, TikTok), να τονίσουμε τη σημασία της διάκρισής μας.
Τέλος, το σημαντικότερο είναι να αξιοποιηθεί η βράβευση σε πώληση. Συμμετέχουμε σε ειδικές εκδηλώσεις σε διάφορες χώρες, σε masterclasses, roadshows και tastings, ενώ ενημερώνουμε πωλητές δικτύου, αλλά και επαγγελματίες του χώρου της εστίασης, κάβες και χονδρεμπόρους, ώστε να μπορεί ο καθένας να χρησιμοποιήσει τη βράβευση ως επιχείρημα πώλησης».

Κτήμα Κώστα Λαζαρίδη

Ο Γεράσιμος Λαζαρίδης, συνιδιοκτήτης και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Κτήμα Κώστα Λαζαρίδη Α.Ε., αντιμετωπίζει τους διαγωνισμούς με μέτρο, δίνοντας έμφαση στο κύρος του θεσμού και στη χρησιμότητα της διάκρισης στην επικοινωνία των κρασιών.
«Τα τελευταία χρόνια επιλέγουμε όλο και πιο αυστηρά τους διαγωνισμούς στους οποίους θα συμμετέχουμε. Μας ενδιαφέρει να έχουν κύρος και διεθνές προφίλ. Γενικά, μια διάκριση αποτελεί αφορμή για επικοινωνία και ίσως να βοηθάει κάποια κρασιά στο ξεκίνημά τους. Οι πωλήσεις πιθανόν να επηρεάζονται, αλλά δεν είναι εύκολο να το μετρήσουμε.
Η επικοινωνία γίνεται κυρίως από τα social media και από καταχωρίσεις σε περιοδικά του κλάδου και newsletters».

Κτήμα Μίγας

Για τον οινοποιό Δημήτρη Μίγα, οι διαγωνισμοί έχουν αξία μόνο όταν λειτουργούν ως εργαλείο αξιοπιστίας και όχι ως αυτοσκοπός.
«Η επιλογή των διαγωνισμών στους οποίους συμμετέχουμε γίνεται με αυστηρά και συγκεκριμένα κριτήρια. Μας ενδιαφέρει πρωτίστως η αξιοπιστία του θεσμού, η ποιότητα και η σύνθεση της κριτικής επιτροπής, καθώς και η διεθνής αναγνωρισιμότητα και απήχηση του διαγωνισμού, τόσο στον επαγγελματικό κόσμο όσο και στην αγορά.
Παράλληλα, αξιολογούμε τη στρατηγική συνάφεια του διαγωνισμού με τους στόχους μας (αγορές εξωτερικού, positioning ποικιλιών όπως η Λημνιώνα και το Μοσχάτο Μαύρο Τυρνάβου, αλλά και διεθνών ποικιλιών). Δεν μας ενδιαφέρει η μαζική συμμετοχή σε πολλούς διαγωνισμούς, αλλά η στοχευμένη παρουσία σε επιλεγμένους θεσμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπου η διάκριση έχει ουσιαστική προστιθέμενη αξία.
Οι διακρίσεις λειτουργούν για εμάς κυρίως ως εργαλείο αξιοπιστίας και επιβεβαίωσης της ποιότητας, τόσο προς τους επαγγελματίες του κλάδου όσο και προς τον τελικό καταναλωτή. Σε επίπεδο B2B, έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμες σε συζητήσεις με εισαγωγείς και διανομείς, καθώς μειώνουν τον “χρόνο εμπιστοσύνης” και διευκολύνουν την είσοδο σε νέες αγορές.
Σε αρκετές περιπτώσεις έχουμε παρατηρήσει αύξηση του ενδιαφέροντος και των πωλήσεων σε συγκεκριμένες ετικέτες μετά από σημαντικές βραβεύσεις, κυρίως σε αγορές όπου το brand δεν είναι ακόμη πλήρως εδραιωμένο. Αν και οι πωλήσεις δεν εξαρτώνται αποκλειστικά από μια διάκριση, είναι σαφές ότι όταν αυτή εντάσσεται σε μια συνολική εμπορική στρατηγική, λειτουργεί ενισχυτικά.
Η συμμετοχή σε έναν διαγωνισμό δεν ολοκληρώνεται για εμάς με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Αντιθέτως, αποτελεί την αφετηρία ενός δομημένου πλάνου επικοινωνίας και εμπορικής αξιοποίησης.
Συγκεκριμένα:
• Ενσωματώνουμε τις διακρίσεις στο επικοινωνιακό μας υλικό (ετικέτες, τεχνικά δελτία, παρουσιάσεις).
• Τις αξιοποιούμε στο digital marketing και στα social media με στοχευμένο storytelling.
• Ενημερώνουμε άμεσα τους υφιστάμενους και δυνητικούς συνεργάτες (εισαγωγείς, sommeliers, κάβες, HoReCa).
• Τις χρησιμοποιούμε ως σημείο αναφοράς σε εκθέσεις, γευσιγνωσίες και B2B συναντήσεις.
• Φροντίζουμε να εντάσσονται στο ευρύτερο αφήγημα του Κτήματος, που βασίζεται στο terroir του Τυρνάβου, την ταυτότητα των ποικιλιών και τη συνέπεια στην ποιότητα.»

TAGS.

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Με την εγγραφή σας στη λίστα των παραληπτών θα λαμβάνετε το newsletter του grape!

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Νέες Ετικέτες

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Με την εγγραφή σας στη λίστα των παραληπτών θα λαμβάνετε το newsletter του grape!