Οι τάσεις αλλάζουν και η Κίνα δείχνει να ανακαλύπτει τα λευκά κρασιά και τα No&Lo, αλλά δεν ξεχνά τα ερυθρά- Το report της ProWein
Μέχρι το 2027, τα ξηρά λευκά κρασιά αναμένεται να κερδίσουν σημαντικό έδαφος στην Κίνα, σύμφωνα με την πρώτη έκθεση ProWein International Business Report, που διεξήχθη από το Ινστιτούτο Οίνου και Ποτών του Πανεπιστημίου Geisenheim με την καθοδήγηση της καθηγήτριας Simone Loose. Οι διεθνείς παραγωγοί και διανομείς που συμμετείχαν στην έρευνα θεωρούν ότι οι προοπτικές για τα λευκά είναι σαφώς ευνοϊκότερες από εκείνες των ερυθρών.
Για το 2025, περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες εκτιμούν ότι η αγορά κρασιού στην Κίνα θα παρουσιάσει σημαντική βελτίωση. Συγκεκριμένα, το 55% των εμπόρων και το 45% των παραγωγών βλέπουν ιδιαίτερη δυναμική στα λευκά κρασιά. Παράλληλα, αυξημένο ενδιαφέρον συγκεντρώνουν και τα αφρώδη, καθώς και τα κρασιά με χαμηλό ή μηδενικό αλκοόλ, τα οποία αξιολογούνται θετικά από δύο στους τρεις συμμετέχοντες.
Ωστόσο, η εικόνα για τα ερυθρά παραμένει σύνθετη. Παρά την παραδοσιακή σύνδεση των Κινέζων καταναλωτών με το κόκκινο κρασί, η παραγωγή του έχει μειωθεί κατακόρυφα την τελευταία δεκαετία – από 10 εκατομμύρια σε μόλις 1,2 εκατομμύρια εκατόλιτρα, σύμφωνα με τον Master of Wine Xing Wei. Αντίθετα, τα λευκά σταφύλια, αν και λιγότερο διαδεδομένα, πωλούνται σε υψηλότερες τιμές λόγω αυξημένης ζήτησης. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι παραγωγοί επιχειρούν να παράξουν λευκό κρασί ακόμη και από ερυθρές ποικιλίες.
Στην αγορά των εισαγωγών, στις πρώτες θέσεις είναι η Αυστραλία και η Γαλλία, ενώ ακολουθούν η Χιλή και η Ιταλία. Εντυπωσιακή είναι η άνοδος της Νέας Ζηλανδίας και της Γερμανίας, που κερδίζουν διαρκώς μερίδιο. Για να διατηρηθεί αυτή η δυναμική, η έκθεση τονίζει τη σημασία του να διευρυνθεί η καταναλωτική βάση και να δημιουργηθούν νέες αφορμές για κατανάλωση – κυρίως μέσα από στοχευμένη προσέγγιση της νεότερης γενιάς.
Στην κινεζική αγορά, η ενημέρωση και οι πωλήσεις μετακινούνται με ταχύτητα προς τα ψηφιακά κανάλια. Οι ειδικοί συμφωνούν πως τα social media και το ψηφιακό περιεχόμενο είναι πλέον ισχυρότερα από την παραδοσιακή διανομή μέσω εστίασης ή κάβας. Ωστόσο, η επιτυχία σε αυτή τη στρατηγική απαιτεί βαθιά γνώση της κινεζικής κουλτούρας και επικοινωνία προσαρμοσμένη στο τοπικό αφήγημα.
«Δεν αρκεί να βάλεις έναν δράκο στην ετικέτα», σχολιάζει ο Xing Wei MW. Όπως εξηγεί, ο βασικός παράγοντας στην απόφαση αγοράς δεν είναι ούτε η τιμή, ούτε η ποικιλία, ούτε η προέλευση – αλλά το στιλ του κρασιού. Κι όσο κι αν τα λευκά ανεβαίνουν, η πραγματικότητα παραμένει: για τον μέσο Κινέζο καταναλωτή, το κρασί είναι –και ίσως θα παραμείνει– κόκκινο.