FRANCOIS MATTON – CHATEAU MINUTY
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΡΟΖΕ

Avatar
Francois Matton

Το Chateau Minuty, ένα από τα εμβληματικά οινοποιεία στην Προβηγκία της Γαλλίας, ιδρύθηκε από τον Gabriel Farnet το 1936 σε ένα κτίριο που έχει χτιστεί την εποχή του Ναπολέοντος του Τρίτου. Από τις αρχές του ‘90, την οικογενειακή επιχείρηση έχει αναλάβει η τρίτη γενιά, τα αδέρφια Francois και Jean-Etienne Matton ενώ από το 2022 συμμετέχει και η Anne-Victoire Matton, κόρη του Jean-Etienne μαζί με τον πατέρα και τον θείο της.

To Chateau Minuty.

Το Κτήμα παράγει περίπου οκτώ εκατομμύρια φιάλες κρασί το χρόνο: λευκά, ροζέ (που είναι και τα περισσότερα) και κόκκινα, σε τέσσερις σειρές. Η μεγαλύτερη ποσότητα είναι στα entry level με την ετικέτα Μ, ακολουθεί η πιο premium κατηγορία με τη σειρά Prestige και κορυφαία είναι η Rose et Or. Iconic wine θεωρείται το 281, ροζέ που φτιάχνεται από επιλεγμένα κλήματα Grenache τα οποία έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 25 ετών. Πριν από λίγες ημέρες, συναντήσαμε στην Αθήνα τον Francois Matton. Αφορμή της επίσκεψής του ήταν οι εκδηλώσεις που διοργάνωσε η εταιρεία Halari Cordis, αντιπρόσωπος του Chateau Minuty στην Ελλάδα. Στη συζήτησή μας στάθηκε ιδιαίτερα στο μεγάλο θέμα της κλιματικής αλλαγής και τις συνέπειές στην παραγωγή του κρασιού αλλά και στην παγκόσμια εξάπλωση των ανοιχτόχρωμων ροζέ κρασιών της Προβηγκίας.

G: Συμφωνείτε με την άποψη ότι τα ροζέ κρασιά έχουν γίνει το τελευταίο trend στο χώρο του κρασιού όχι μόνο στην Προβηγκία ή σε νησιά όπως η Ίμπιζα και η Μύκονος;

F.M: Δεν θα έλεγα ότι είναι καινούργιο trend. Είναι μια επιβεβαίωση ότι το ροζέ είναι το τρίτο χρώμα του κρασιού, μετά το λευκό και το κόκκινο. Στην εταιρεία, παράγουμε ροζέ κρασί για περισσότερα από 87 χρόνια, άρα για μας δεν είναι καινούργια μόδα. Σήμερα όλοι γνωρίζουν τα ροζέ. Είναι η τέχνη της ζωής για εμάς στη Μεσόγειο, στην Προβηγκία. Το ίδιο και στην Ελλάδα αφού έχουμε την ίδια κουλτούρα, το ίδιο κλίμα.

G: Η διάδοση αυτή των ροζέ έχει να κάνει και με την κουζίνα, καθώς αλλάζουν οι διατροφικές μας συνήθειες;

F.M: Ακριβώς. Το μοντέρνο φαγητό είναι πολύ ελαφρύ, πολύ νόστιμο, πλέον αναζητάμε τις γεύσεις. Για παράδειγμα δεν χρησιμοποιούμε πια κρέμα. Τα δικά μας ροζέ είναι ελαφρά, κομψά και φρέσκα. Ταιριάζουν ιδανικά με τα πιάτα της σύγχρονης κουζίνας. Μιλάμε για σύγχρονη μεσογειακή κουζίνα, χορτοφαγική διατροφή, ασιατική κουζίνα. Όλα αυτά συνδυάζονται τέλεια με τα ροζέ κρασιά, όπως άλλωστε και τα πιάτα της ελληνικής κουζίνας.

“Τα ροζέ της Προβηγκίας είναι για τον κόσμο των ροζέ κρασιών ό,τι η Σαμπάνια για τα αφρώδη”

Tα περίφημα ροζέ του Κτήματος.

G: Θεωρείτε σημαντική την ελληνική αγορά;

F.M: Είναι πολύ σημαντική αγορά για μένα και γι’ αυτό είμαι σήμερα εδώ. Ο πρώτος λόγος είναι ότι το επίπεδο ζωής στην Ελλάδα ανεβαίνει διαρκώς. Δεύτερος σημαντικός λόγος για τον οποίο εστιάζουμε τόσο στην ελληνική αγορά είναι φυσικά ο τουρισμός, ειδικά στα νησιά. Το καλοκαίρι επισκέπτονται τη χώρα σας άνθρωποι από όλο τον κόσμο. Είναι πολύ σημαντικό για μένα, όταν αυτοί οι άνθρωποι επισκέπτονται την πανέμορφη χώρα σας, να έχουν πρόσβαση στα κρασιά μου. Το ίδιο φυσικά συμβαίνει σε όλη την ακτή της Μεσογείου. Τα ροζέ της Προβηγκίας έχουν μεγάλη άνθηση στην Ισπανία και στην Ιταλία, για παράδειγμα στα νησιά όπως η Ίμπιζα, η Μαγιόρκα και η Μινόρκα ή το Κάπρι ή τα νησιά της Κροατίας. Στα μέρη αυτά όπως και στην Ελλάδα υπάρχουν πολύ καλά κρασιά. Εσείς εδώ έχετε ωραία λευκά και κόκκινα κρασιά, αλλά δεν έχετε αυτά τα ανοιχτόχρωμα ροζέ.

Μου αρέσει να λέω ότι τα ροζέ της Προβηγκίας είναι για τον κόσμο των ροζέ κρασιών ό,τι η Σαμπάνια για τα αφρώδη. Ο κόσμος είναι γεμάτος με ροζέ αλλά υπάρχει μόνο μία κορυφαία κατηγορία, αυτή της Προβηγκίας. Μην ξεχνάμε ότι είναι η μόνη οινοπαραγωγική περιοχή στον κόσμο όπου κυριαρχούν τα ροζέ κρασιά. Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά αλλού. Αν μιλήσω για μένα, το 80% της παραγωγής μας είναι ροζέ κρασιά κι αυτό σημαίνει ότι το 80% της επένδυσης, το 80% της σκέψης μου πηγαίνει στα ροζέ. Η αγορά αυτή αναπτύσσεται όλο και περισσότερο, καθώς η κατηγορία δεν έχει ωριμάσει ακόμα κυρίως στα κορυφαία ποιοτικά ροζέ κρασιά όπως αυτά που κάνουμε στο Chateau Minuty. Ας δούμε για παράδειγμα την μεγαλύτερη πληθυσμιακά χώρα του κόσμου, που είναι η Κίνα. Εκεί δεν ξέρουν τίποτα για αυτά τα κρασιά καθώς δεν πίνουν καθόλου ροζέ. Πίνουν πολύ λίγο στην Ιαπωνία ενώ στην Ταϊλάνδη τα καταναλώνουν οι Ευρωπαίοι επισκέπτες. Ολόκληρη η Ασία, που είναι μια τεράστια αγορά, δεν γνωρίζει καθόλου τα ροζέ κρασιά. Πιστεύω ότι εκεί είναι το μέλλον για τα ροζέ της Προβηγκίας.

“Για την επόμενη γενιά το μεγαλύτερο πρόβλημα θα είναι η κλιματική αλλαγή”

G: Πριν από λίγους μήνες μπήκε στο κομμάτι του marketing η ανιψιά σας, που ανήκει στην τέταρτη γενιά της οικογένειας. Θα προχωρήσει κι εκείνη σε αναμπέλωση και θα φυτεύσει νέες ποικιλίες όπως κάνατε εσείς αλλά και οι προηγούμενες γενιές όταν ανέλαβαν το Κτήμα;

F.M: Θα δουλέψουμε μαζί της για να αντιμετωπίσουμε την ξηρασία. Το μέλλον μας θα είναι κάποιες ποικιλίες που θα μπορούν να αντέξουν την ξηρασία.

G: Εννοείτε λόγω της κλιματικής αλλαγής;

F.M: Ναι. Μας απασχολεί πάρα πολύ το θέμα του περιβάλλοντος. Προσέχουμε πολύ την κατανάλωση νερού. Δουλεύουμε πολύ με τις ποικιλίες με στόχο να διατηρήσουμε την ποιότητα και επιλέγουμε κάποιους παλαιότερους κλώνους του Grenache που έχουν μικρότερες απαιτήσεις σε νερό. Αυτό είναι το μέλλον.

Δείτε Επίσης
ARCADIA 1900, CHAMPAGNE D’ ORIENT

G: Πιστεύετε ότι αυτό θα είναι το σημαντικότερο πρόβλημα στο μέλλον;

F.M: Πιστεύω ότι για την επόμενη γενιά το μεγαλύτερο πρόβλημα θα είναι η κλιματική αλλαγή. Θα σας πω το εξής: Όταν ήμουν μικρός, δέκα χρονών, πηγαίναμε διακοπές από τις 15 Αυγούστου μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου και ο πατέρας μου συνήθιζε να ξεκινά τον τρύγο στα μέσα του Σεπτέμβρη. Σήμερα, μετά από 40 χρόνια έχουμε τελειώσει τον τρύγο την πρώτη εβδομάδα του Σεπτέμβρη έχοντας αρχίσει στα μέσα Αυγούστου. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε χάσει έναν μήνα μέσα σε 40 χρόνια. Είναι τεράστιο θέμα και είναι η μεγαλύτερη ανησυχία για την επόμενη γενιά γιατί αυτό που αναζητούμε στα κρασιά μας είναι φρεσκάδα και κομψότητα. Με την ξηρασία έχουμε όλο και περισσότερο αλκοόλ και μπορεί να χάσουμε την ισορροπία και αυτό ακριβώς είναι το πιο σημαντικό, να διατηρήσουμε την ισορροπία ανάμεσα στο αλκοόλ, στη φρεσκάδα, την κομψότητα και τη γεύση του κρασιού.

G: Πριν από λίγες ημέρες, συναντήθηκα με τον τεχνικό διευθυντή του κτήματος σας τον Christophe Mongeot και συζητώντας για το κομμάτι της έρευνας στην παραγωγή, είπε ότι κάνετε πειραματισμούς σε λευκά και κόκκινα κρασιά. Υπάρχει χώρος για αυτά στην Προβηγκία;

F.M: Υπάρχει χώρος, αλλά για τους μεγάλους παραγωγούς. Το Minuty είναι πολύ γνωστό σε πολλές αγορές. Ο κόσμος ξέρει τα ροζέ μας, μπορεί να πάει και σε δικά μας λευκά ή κόκκινα κρασιά γιατί μας εμπιστεύεται. Για μας τα λευκά θα έχουν την μεγαλύτερη ανάπτυξη. Πιστεύουμε πολύ στα λευκά κρασιά και θα τα προωθήσουμε πολύ τα επόμενα χρόνια. Το λευκό μας Prestige που φτιάχνεται από τις ποικιλίες Rolle και Semmilion, ή το Blanc et Or που είναι Sauvignon, Viognier και Rolle είναι πολύ όμορφα κρασιά και θα προσπαθήσουμε να φτιάξουμε όλο και περισσότερα λευκά κρασιά, περισσότερο από ό,τι κόκκινα.

G: Πόσο σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητάς σας είναι ο οινοτουρισμός;

F.M: Είναι το DNA της δουλειάς μας. Βρισκόμαστε σε απόσταση πέντε χιλιομέτρων από το Saint-Tropez. Είναι ένας από τους πιο trendy προορισμούς στον κόσμο. Το ροζέ που πωλείται περισσότερο από κάθε άλλο στο Saint-Tropez είναι το Minuty. Χτίσαμε το brand μας πάνω σε αυτό. Στη γαλλική ριβιέρα και στο Saint-Tropez. Έτσι, για μας ο οινοτουρισμός είναι μεγάλο κεφάλαιο. Αν σήμερα μας ξέρουν όλοι είναι γιατί εξ αρχής γνώρισαν τα κρασιά μας στη γαλλική ριβιέρα.

Hλεκτρονική έκδοση του free press περιοδικού.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση ή η αποσπασματική μεταφορά κειμένων χωρίς τη γραπτή συναίνεση των κατόχων των δικαιωμάτων.


© 2020 Grape Magazine. All Rights Reserved.