Η Generation Z φαίνεται να στρέφεται ξανά στο κρασί και τα αλκοολούχα ποτά.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εξειδικευμένης εταιρείας μελετών αγοράς International Wine and Spirits Record (IWSR), την οποία επικαλείται το harpers.co.uk, η κατανάλωση αλκοόλ μεταξύ των νεότερων ενηλίκων αυξάνεται και πάλι, μετά από μια περίοδο υποχώρησης.
Η έρευνα διεξήχθη τον Μάρτιο του 2025 σε 15 χώρες, με δεδομένα από περισσότερες από 160 αγορές παγκοσμίως. Το 73% των ατόμων ηλικίας έως 27 ετών δήλωσαν ότι κατανάλωσαν κρασί ή άλλο αλκοολούχο ποτό τους τελευταίους έξι μήνες. Δύο χρόνια νωρίτερα, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 66%. Η τάση είναι ιδιαίτερα έντονη σε μεγάλες αγορές: στις ΗΠΑ το ποσοστό ανέβηκε από το 46% στο 70%, στο Ηνωμένο Βασίλειο από 66% σε 76%, ενώ στην Αυστραλία η αύξηση είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή – από 61% σε 83%.
Η κατανάλωση της Generation Z προσεγγίζει πλέον εκείνη άλλων ηλικιακών ομάδων στην ίδια δεκαετία ζωής. Συνολικά, το 76% των ερωτηθέντων όλων των ηλικιών απάντησαν ότι κατανάλωσαν αλκοόλ το τελευταίο εξάμηνο. Παρότι η Gen Z καταναλώνει περισσότερο, παραμένει πιο επιφυλακτική απέναντι στην υπερβολή. Οι περίοδοι αποχής και η τάση για μετριοπάθεια εξακολουθούν να κυριαρχούν. Όπως επισημαίνει ο Richard Halstead, Chief Operating Officer Consumer Insights του IWSR: «Η ιδέα ότι η Gen Z διαφέρει ριζικά από τις άλλες γενιές δεν υποστηρίζεται από τα δεδομένα».
Ο ίδιος αποδίδει την αύξηση στην κατανάλωση και στη βελτίωση του διαθέσιμου εισοδήματος: «Η Gen Z ενηλικιώθηκε μέσα σε μια περίοδο κρίσης και ακρίβειας, αλλά χρόνο με τον χρόνο περισσότεροι νέοι εισέρχονται στην αγορά εργασίας και αυξάνουν το εισόδημά τους. Όπως συνέβη και με τους Millennials, η οικονομική σταθερότητα οδηγεί σε συχνότερη κατανάλωση».
Ο Halstead υπογραμμίζει πάντως πως η γενική υποχώρηση της κατανάλωσης είναι περισσότερο κυκλική παρά δομική. «Δεν φταίει η Generation Z», καταλήγει.