ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΡΟΖΕ

Το δεύτερο Σάββατο του Ιουνίου έχει καθιερωθεί ως ημέρα των ροζέ κρασιών στις ΗΠΑ, ενώ υπάρχουν κι άλλες χώρες που «γιορτάζουν» τη μέρα σε όλο τον κόσμο. Είναι τα κρασιά με τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων τα τελευταία χρόνια, γι’ αυτό τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη. Το marketing δουλεύει γύρω από τα ροζέ με μεγάλη αποτελεσματικόττητα εδώ και χρόνια. Στην αρχή όλοι οι άνθρωποι στο χώρο του κρασιού πίστευαν ότι τα ροζέ κρασιά ήταν απλώς μια μόδα της εποχής που σύντομα θα περάσει. Αποδείχθηκε όμως ότι το στυλ αυτό κέρδισε και συνεχίζει να κερδίζει τις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Η παραγωγή

To ροζέ κρασί παράγεται από την ζύμωση κόκκινων σταφυλιών με τις φλούδες, που περιέχουν όλες τις χρωστικές ουσίες για μικρότερο χρονικό διάστημα από ότι το κόκκινο κρασί. Λιγότερη επαφή με τις φλούδες σημαίνει πιο ανοιχτό χρώμα στο κρασί. Το αποτέλεσμα της παραμονής με τις φλούδες είναι ένα κρασί με όμορφη ροζ απόχρωση και πιο ελαφρύ, αναζωογονητικό γευστικό προφίλ. Συνήθως πρόκειται για κρασιά ευχάριστα, δροσερά, με έντονο φρουτώδη χαρακτήρα που φτιάχνονται κυρίως για να καταναλώνονται φρέσκα και δεν είναι για μακρόχρονη παλαίωση. Τα ροζέ κρασιά παράγονται σε όλο τον κόσμο και μπορούν να προέρχονται από σχεδόν οποιαδήποτε ποικιλία σταφυλιού. Υπάρχουν και περιπτώσεις που λευκά και κόκκινα σταφύλια αναμειγνύονται για να βγει ροζέ.

Η κατανάλωση ροζέ, ειδικά την άνοιξη και τους καλοκαιρινούς μήνες, κάθε χρόνο αυξάνεται και σε αυτό παίζουν μεγάλο ρόλο οι νέες αγορές. «Όταν η Ασία και ειδικά η Κίνα ανακαλύψει τα ροζέ κρασιά, θα αλλάξει ο τρόπος που πίνουμε κρασί σε όλο τον κόσμο καθώς η ζήτηση δεν θα μπορεί να καλυφθεί», έλεγε ο François Matton του Chateau Minuty.

 H ιστορία

Φοίνικες, Έλληνες και Ρωμαίοι φέρεται να ξεχώρισαν τις διαφορές ανάμεσα σε κόκκινα και λευκά κρασιά και να έφτιαξαν τα πρώτα ροζέ. Οι Φωκαείς μετέφεραν κλήματα στα παράλια της Μεσογείου και φτάνοντας στη (σημερινή) Γαλλία, εκεί που ίδρυσαν τη Μασσαλία το 600 π.Χ. άρχισε να φτιάχνεται ροζέ κρασί.
Στις πιο πρόσφατες εποχές, η Γαλλική Ριβιέρα είχε συνδυαστεί με τα ροζέ κρασιά, τα οποία όμως οι τουρίστες μπορούσαν να απολαύσουν μόνο στον τόπο παραγωγής τους. Το Dommaine Ott από την Προβηγκία, έκανε τις πρώτες εξαγωγές στις ΗΠΑ το 1938 και άλλαξε την ιστορία.

Τα Μεγάλα Ονόματα

Τα κτήματα της Προβηγκίας είναι αυτά που στην ουσία άλλαξαν την εικόνα του κόσμου και καθιέρωσαν τα ανοιχτόχρωμα ροζέ ως συνώνυμα της απόλαυσης και του style. Η ανεπιτήδευτη πολυτέλεια στις επαρχίες του γαλλικού νότου συνδέεται με τα πασίγνωστα Miraval, Minuty, Whispering Angel, AIX, Ott, Sainte Marguerite και βέβαια τα κρασιά του Gerard Bertrand . Το κορυφαίο Clos du Temple από το ομώνυμο κτήμα που βρίσκεται στο Languedoc και παράγει μόνο τη συγκεκριμένη ετικέτα, ανακηρύχθηκε καλύτερο ροζέ κρασί στον κόσμο το 2020 από το The Drink Business.

Το Clos du Temple είναι blend από Cinsault, Grenache, Mourvedre, Syrah, Viognier. Περιλαμβάνονταν στη γευστική δοκιμή με κρασιά του εμβληματικού γάλλου οινοποιού που οργάνωσε στην Αθήνα η εταιρεία Genka 1877 που αντιπροσωπεύει τα κρασιά του Gerard Bertrand, στο πλαίσιο της έκθεσης Cellier Wine Fair 2023, ενώ ο ίδιος ο Bertrand βρέθηκε πριν από λίγες εβδομάδες για ιδιωτική επίσκεψη στη χώρα μας.

Με ξεκάθαρο 97 στα 100 το Château D’Esclans ανακηρύχθηκε το καλύτερο ροζέ κρασί στο φετινό διαγωνισμό του Decanter. Το οινοποιείο που βρίσκεται στο St. Tropez της Προβηγκίας έχει καθιερωθεί με το Whispering Angel και είναι από τα μεγαλύτερα ονόματα στον χώρο του κρασιού παγκοσμίως και πλέον είναι μέλος του ομίλου Louis Vuitton Moët Hennessy.
Το Miraval που ιδρύθηκε από το χολιγουντιανό ζευγάρι Brand Pitt-Angelina Jolie (με την Αμερικανίδα ηθοποιό να έχει αποχωρήσει πλέον μετά τη διάλυση του γάμου) ρέει άφθονο σε κάθε καλοκαιρινό party σε όλη τη Μεσόγειο.
Τα κρασιά αυτά έχουν αναδείξει τη Γαλλία ως πρώτη χώρα στον κόσμο σε παραγωγή αλλά και κατανάλωση ροζέ κρασιών. Σημαντικοί παραγωγοί ροζέ κρασιών είναι οι ΗΠΑ, η Ιταλία και η Ισπανία.

Οι αριθμοί

Σύμφωνα με πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, η παραγωγή ροζέ κρασιών αυξάνεται διαρκώς παγκοσμίως. Μαζί με τα αφρώδη έχουν δημιουργήσει ένα ρεύμα με αυξανόμενες πωλήσεις σε αντίθεση με τα ήσυχα λευκά και κόκκινα κρασιά που βλέπουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται. Μόλις ένα στα δέκα κρασιά που καταναλώνονται είναι ροζέ ή αφρώδες, όμως οι προβλέψεις της αγοράς είναι ευοίωνες. Το 2020, η συνολική παγκόσμια παραγωγή ροζέ κρασιών έφτασε περίπου τα 29,1 εκατομμύρια εκατόλιτρα. Η παραγωγή μεγαλώνει χρόνο με τον χρόνο και για το 2024 οι εκτιμήσεις της αγοράς προβλέπουν αύξηση πάνω από 5%.

Τα έσοδα από τις πωλήσεις ροζέ κρασιού υπολογίζεται ότι θα φτάσουν στα 21,61 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2023. Πορβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση των εσόδων κατά 7,90% ετησίως (CAGR 2023-2027). Σε παγκόσμια σύγκριση, τα μεγαλύτερα έσοδα προέρχονται από την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών (εκτίμηση για 3,522 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2023).

Στα δικά μας

Οι Έλληνες παραγωγοί διευρύνουν διαρκώς τη γκάμα τους προσθέτοντας ροζέ κρασιά στο portfolio τους. Νεμέα, Νάουσα και Αμύνταιο, Δράμα, Κρήτη πρωταγωνιστούν σε ετικέτες ροζέ. Στη χώρα μας κυκλοφορούν και πολλά ροζέ κρασιά από τα νησιά του Αιγαίου (Σύρος, Τήνος) και του Ιονίου (Κεφαλονιά), την Εύβοια αλλά και από άλλες σημαντικές οινοπαραγωγικές ζώνες στην ηπειρωτική Ελλάδα όπως η Αιγιάλεια, η Μαντινεία, η Αττική και η Θεσσαλία.

Αν θέλουμε να αναφερθούμε σε ένα και μόνο κρασί που έχει διαμορφώσει τάσεις στην αγορά των ροζέ στη χώρα μας, είναι αδιαμφισβήτητα το Idylle d’ Achinos από το οινοποιείο La Tour Melas που βρίσκεται στη Φθιώτιδα. Ο οινολόγος Σπύρος Ζουμπούλης μιλάει στο grapemag.gr για το κρασί που άλλαξε το χάρτη.
«Το Idylle d’ Achinos είναι ένα project που ξεκίνησε το 2013 όταν είδαμε ότι η αγορά ζητούσε κάτι τέτοιο, ένα ανοιχτόχρωμο ροζέ. Ένα στυλ που μόλις είχε αρχίσει να εμφανίζεται. Το πίστεψε πολύ το project αυτό ο Κύρος Μελάς, του έδωσε τη σημασία και την προσοχή που έπρεπε. Ήταν προφανώς το κατάλληλο timing και βοήθησαν η ελληνική προέλευση και η τιμή που είχε σε σχέση με τα γαλλικά κρασιά. Ακολουθήσαμε την αυξανόμενη ζήτηση όσο ήταν εφικτό, με μεγάλη δυσκολία για να διατήρησουμε και την ποιότητα. Είναι αναμφισβήτητα ενα succes story, έχει γίνει σαν μάρκα. Για τα ροζέ κρασιά είναι ότι το jeep για τα εκτός δρόμου αυτοκίνητα. Φυσικά είναι ένα αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς. Παραγωγή, marketing, πωλήσεις».

 

Δείτε Επίσης

 

Τα ροζέ έχουν καθιερωθεί ως κατηγορία και στις εκθέσεις ή παρουσιάσεις όπως το Masterclass του Κωνσταντίνου Λαζαράκη MW που έγινε τον περασμένο Ιανουάριο στο πλαίσιο των “ΒορΟινών” ή το drink Pink, Rosé Wine Extravaganza που θα γίνει αύριο, Κυριακή 11 Ιουνίου στον Φάρο, στο ΚΠΙΣΝ.

Έτσι κι αλλιώς, δεν χρειάζεται κανείς αφορμές ή να ψάξει για δικαιολογίες για να απολαύσει ένα ποτήρι ροζέ κρασί. Enjoy!

Author

  • Νίκος Ιωαννίδης

    Ξεκίνησε να γίνει φωτογράφος, αλλά μόλις ολοκλήρωσε τον πρώτο κύκλο σπουδών στράφηκε στη δημοσιογραφία. Από το 1995 ασχολήθηκε με την επικαιρότητα σε τηλεόραση, ραδιόφωνο και ιστοσελίδες. Το κρασί υπήρχε πάντα στη ζωή του και κάποια στιγμή συνδυάστηκε με τη δουλειά, ενώ σήμερα αποτελεί την κύρια απασχόληση. Ταξιδεύει και καταγράφει τις οινικές περιοχές και κυρίως τις ιστορίες των ανθρώπων.

    View all posts

Hλεκτρονική έκδοση του free press περιοδικού.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση ή η αποσπασματική μεταφορά κειμένων χωρίς τη γραπτή συναίνεση των κατόχων των δικαιωμάτων.

 

ΤΡΟΠΟΙ ΠΛΗΡΩΜΗΣ | ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ | ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ - ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ

Πλ. Βασιλεως Γεωργιου 6, ΠΑΛΑΙΟ ΨΥΧΙΚΟ 15452, Ελλάδα
Τ 215 555 4430 | info@grapemag.gr
© 2020 Grape Magazine. All Rights Reserved.

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Με την εγγραφή σας στη λίστα των παραληπτών θα λαμβάνετε το newsletter του grape!