ΚΡΑΣΙ ΣΕ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ
ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ GRAPEMAG.GR

Kαλοκαίρι στην Ελλάδα! Μετά τον υπνάκο στην ξαπλώστρα και μια δροσερή βουτιά, αναδύεται το δίλημμα για ένα κρύο καφέ ή κάτι δροσιστικό με αλκοόλ. Κερδίζει το δεύτερο. Στο ψυγείο του beach bar μια έκπληξη. Κρασί σε κουτί αλουμινίου. Ένα δροσερό ροζέ 12,5 βαθμών που μπορούμε να το πάρουμε μαζί στην ξαπλώστρα γιατί δεν υπάρχει ο φόβος να σπάσει, όπως θα συνέβαινε με ένα γυάλινο μπουκάλι. Γιατί όχι;

Με σχεδόν 20 χρόνια παρουσίας προϊόντων στην αγορά, η συσκευασία κρασιού σε κουτί αλουμινίου δεν θα λέγαμε ότι είναι κάτι νέο. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ιστορίας έχει γραφτεί στις ΗΠΑ, ενώ στην Ευρώπη οι πρώτες αντίστοιχες γραμμές γράφτηκαν σχετικά πρόσφατα, στην Βρετανία.

Στη συζήτηση που είχαμε με εκπρόσωπο του marketing της Waitrose, μιας αλυσίδας σουπερμάρκετ με περισσότερα από 330 καταστήματα σε Βρετανία, Σκωτία και Ουαλία, μάθαμε ότι μετά από ένα πιλοτικό πρόγραμμα που διήρκησε περίπου ένα έτος, η εταιρεία αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το αλουμίνιο για όλες σχεδόν τις μικρές συσκευασίες κρασιού που διαθέτει μέσω του δικτύου καταστημάτων της. Η επιλογή αυτή, σύμφωνα με τις προβλέψεις, θα αποφέρει μείωση των υλικών συσκευασίας  κατά περίπου 320 τόνους, μόνο τον πρώτο χρόνο. Τη χρονιά που πέρασε, οι πελάτες της Waitrose αγόρασαν σχεδόν 3 εκατομμύρια μικρές συσκευασίες κρασιού και η εταιρεία ευελπιστεί ότι οι πωλήσεις θα είναι ίδιες και με το αλουμίνιο.

Μερικά από τα κρασιά που ήδη κυκλοφορούν στο εξωτερικό.

Επιπλέον, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της εταιρείας, το ενεργειακό αποτύπωμα μειώνεται αισθητά. Η συσκευασία αλουμινίου, όπως λέει, εξοικονομεί σχεδόν το μισό διοξείδιο του άνθρακα που χρειάζεται για την παραγωγή και μεταφορά της γυάλινης συσκευασίας της ίδιας χωρητικότητας. Η πρωτογενής παραγωγή γυαλιού απαιτεί το 1/10 της ενέργειας που χρειάζεται για την παραγωγή πρωτογενούς αλουμινίου, αλλά διπλάσια ενέργεια σε σχέση με το ανακυκλωμένο αλουμίνιο.

Κάνοντας ένα γεωγραφικό άλμα πάνω από τη δυτική Ευρώπη, φθάνουμε στη χώρα μας, όπου το κρασί σε αλουμίνιο κάνει τα πρώτα του βήματα. Το πρώτο από αυτά δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς το προϊόν με την ονομασία Merula, το οποίο διέθεσε στην αγορά η εταιρεία Achaia, έμεινε στα ράφια μερικούς μήνες. Προσπαθήσαμε να μιλήσουμε με εκπρόσωπο της εταιρείας για να σχολιάσει το αποτέλεσμα, αλλά δεν υπήρξε ανταπόκριση.

Η δεύτερη προσπάθεια έχει ζωή μόλις δύο μηνών και την τροφοδοτεί με προσωπική κυρίως εργασία, ο Μηνάς Ψαράκης, δημιουργός της Canned Wine Company, με τον οποίο συζητήσαμε. Όσον αφορά την επιλογή προμηθευτή, όπως μας λέει, έγινε με αποκλειστικό σχεδόν κριτήριο την ποιότητα. Το κρασί σε συσκευασία αλουμινίου έχει να ξεπεράσει ένα σκόπελο νοοτροπίας ανθρώπων που έχουν συνηθίσει τη γυάλινη συσκευασία, αν λοιπόν αποτύχει μετά την πρώτη δοκιμή στην ικανοποίηση της γεύσης του αγοραστή, τότε είναι βέβαιο ότι έχει χάσει.

Το προϊόν είναι ήδη διαθέσιμο στην ελληνική αγορά και το βρήκαμε στην κάβα Wine Tunnel, όπου είχαμε τη δυνατότητα να το δοκιμάσουμε. Από τις τρεις επιλογές, οι οποίες σύντομα θα γίνουν πέντε, επιλέξαμε το ροζέ. Ένα Grenache από το Pays d’Oc και τον γαλλικό νότο,  με 12,5 αλκοολικούς βαθμούς, το οποίο ήταν ικανοποιητικό γευστικά με τιμή λιανικής στη συσκευασία των 187 ml, στα 4,5 ευρώ. Στόχος του Μηνά Ψαράκη είναι πωλήσεις 100 έως 150 χιλιάδων κουτιών σε βάθος έτους με διανομή κυρίως σε σημεία που ο πελάτης θα μπορούσε να βρει και άλλα αλκοολούχα ποτά σε συσκευασία αλουμινίου.
Ένα στοίχημα σε αυτήν την προσπάθεια θα είναι η προβολή του προϊόντος, δεδομένου ότι η θέση του στη βιτρίνα ενός ψυγείου, διεκδικείται από πολύ πιο γνωστά στον αγοραστή προϊόντα, όπως η μπύρα και τα αλκοολούχα κοκτέιλ. Μιλώντας με τον Δημήτρη Μπαζίμα, εκπρόσωπο της κάβας, μας είπε ότι είναι δύσκολο με δικά του έξοδα να φροντίσει την προβολή του προϊόντος, όπως θα μπορούσε να είναι η τοποθέτησή του σε ένα μικρό ψυγείο κοντά στη βιτρίνα, καθώς οι προμηθευτές είναι αυτοί που πληρώνουν συνήθως τα έξοδα προβολής. Επομένως, ο τρόπος προώθησης του προϊόντος, άμεσα εξαρτημένος από τον προϋπολογισμό των προωθητικών ενεργειών, αναμένεται να παίξει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχή πορεία του.

Εντυπωσιακές ετικέτες από κρασιά σε αλουμίνιο που κυκλοφορούν στην αγορά.

Θα μπουν στην αγορά οι οινοποιοί;

Από την εισαγωγή έτοιμου προϊόντος στην παραγωγή του εντός της χώρας, η απαιτούμενη προσπάθεια αυξάνεται γεωμετρικά. Τα εμφιαλωτήρια που διαθέτουν οι περισσότεροι οινοποιοί δεν έχουν τη δυνατότητα να συσκευάσουν το κρασί σε αλουμίνιο. Οι γνώσεις που έχουν αποκτήσει για πετυχημένη εμφιάλωση, είναι λίγο χρήσιμες για να προσδιορίσουν την ποιότητα του προϊόντος σε μια συσκευασία αλουμινίου.
Η αποθήκευση και διανομή του προϊόντος αλλάζει διαδικασίες στα logistics, αλλά και στην εμπορική πολιτική, καθώς το προϊόν πρέπει να είναι διαθέσιμο σε σημεία που από σπάνια έως ποτέ μέχρι τώρα, δεν διέθεταν κρασί στον αγοραστή. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα εμπόδια που θα πρέπει να ξεπεράσει ένας οινοποιός για να μπει στην αγορά, ενώ πριν θα πρέπει να έχει ξεπεράσει το εμπόδιο της δικής του νοοτροπίας που δεν μπορεί να φανταστεί το κρασί σε αλουμινένιο κουτί, αλλά και το φόβο ότι ο αγοραστής θα έχει την ίδια νοοτροπία με αυτόν.

Θεωρητικά, το εγχείρημα ακούγεται τουλάχιστον παράτολμο, εκτός και αν ο οινοποιός είχε μια εξασφαλισμένη παραγγελία, η οποία σε βάθος χρόνου, θα του επέτρεπε να αποσβέσει ένα μεγάλο ποσοστό της επένδυσης του. Για παράδειγμα, μια αεροπορική εταιρεία, που θα έβαζε την συσκευασία αλουμινίου στις πτήσεις της ή ένα catering που θα διέθετε τη νέα συσκευασία στις εκδηλώσεις που αναλαμβάνει.

Ο Άγγελος Ιατρίδης, οινοποιός και συνιδιοκτήτης στο Κτήμα Alpha, βλέπει την έντονη πίεση που ασκείται στους οινοποιούς από τα αυξανόμενα ενεργειακά έξοδα στην παραγωγή του γυαλιού, τα οποία συνδυάζονται και με υψηλότερο αποτύπωμα άνθρακα σε σχέση με την παραγωγή και κυρίως διακίνηση της συσκευασίας αλουμινίου. Αυτός είναι ένας σημαντικός παράγοντας που τον κάνει να πιστεύει ότι το αλουμίνιο θα παίξει στο μέλλον σημαντικό ρόλο στην εμφιάλωση κρασιού. Συγκρίνει μάλιστα τη διαδικασία μετάβασης με την είσοδο των βιδωτών πωμάτων στον πωματισμό του κρασιού, η οποία ξεκίνησε πριν από μερικές δεκαετίες και σταδιακά κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των αγοραστών.

Το 2024, αναμένεται να είναι χρονιά αποφάσεων για το Κτήμα Alpha, όσον αφορά την κατασκευή εμφιαλωτικής γραμμής σε αλουμίνιο. Όσον αφορά τα εμπόδια στην επιλογή του προϊόντος, ο Άγγελος Ιατρίδης θεωρεί ότι ο αγοραστής θα συνηθίσει με τον καιρό τη νέα συσκευασία και επιπλέον, το ψηφιακό κανάλι πώλησης θα παίξει σημαντικό ρόλο, ώστε να εξοικειωθεί με την αγορά κρασιού σε αλουμινένιο κουτί.
Ωστόσο, υπάρχουν και οινοποιοί, όπως για παράδειγμα η Cavino και η Zoinos, οι οποίοι είναι παράλληλα και από τις μεγαλύτερες εταιρείες εμφιάλωσης στην Ελλάδα που δεν βλέπουν την εμφιάλωση κρασιού σε αλουμίνιο στα μεσοπρόθεσμα σχέδια τους.

Εμφιάλωση χωρίς εμφιαλωτήριο

Η Shining Aluminum Packaging με έδρα στην Κίνα, εξειδικεύεται στην παραγωγή συσκευασιών αλουμινίου, διαθέτοντας μεταξύ άλλων και μονάδα παραγωγής για συσκευασίες εμφιάλωσης ποτών. Με την Τίνα (το επώνυμο το γνωρίζουμε, αλλά δεν έχει νόημα να σας παιδεύουμε), εκπρόσωπο του τμήματος πωλήσεων της εταιρείας, είχαμε μια συζήτηση σχετικά με το ενδιαφέρον της εταιρείας για την ελληνική αγορά.
Όπως μας είπε, η εταιρεία της δεν γνωρίζει γεωγραφικά όρια και εξάγει τα προϊόντα της σε περισσότερες από 50 χώρες. Η ελάχιστη ποσότητα παραγγελίας με εκτύπωση είναι 20.000 κομμάτια με κόστος 0,8 δολάρια ανά κομμάτι για μπουκάλι 500 ml. Η διαφοροποίηση της τιμής ξεκινά όταν η παραγγελία ξεπερνά τα 100.000 κομμάτια και ο χρόνος παράδοσης για Ελλάδα είναι κοντά στους τρεις μήνες, αλλά στόχος της εταιρείας είναι να μειώσει το χρόνο αυτό στους δύο μήνες, αν υπάρχουν τακτικές αποστολές.

Δείτε Επίσης
Η ΔΡΑΜΑ ΣΕ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΡΟΛΟ

Ειδικά για το κρασί, η εταιρεία συνεργάζεται με ειδικούς του κρασιού, οι οποίοι έχουν τη γνώση να κάνουν τις δοκιμές που χρειάζονται ώστε το τελικό προϊόν να είναι στο επίπεδο ποιότητας που επιθυμεί ο πελάτης. Η επίστρωση του αλουμινίου παίζει σημαντικό ρόλο στο αποτέλεσμα και η εμπειρία που έχει αποκτήσει η εταιρεία, της επιτρέπει να πειραματιστεί με διαφορετικές επιστρώσεις. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι φιάλες αλουμινίου κλείνουν και με φελλό, οπότε ο οινοποιός δε χρειάζεται ειδικό μηχάνημα πωμάτωσης, εκτός και αν θέλει να χρησιμοποιήσει πώμα αλουμινίου.

Δεδομένου ότι η χρήση αλουμινίου συνεισφέρει στη βιώσιμη ανάπτυξη, ρωτήσαμε την Τίνα, ποιο είναι το ποσοστό ανακυκλωμένου αλουμινίου που χρησιμοποιεί η εταιρεία. Μας απάντησε ότι σύμφωνα με τα στατιστικά, περίπου το 16% του αλουμινίου που χρησιμοποιείται στην Κίνα ως πρώτη ύλη, είναι προϊόν ανακύκλωσης. Πρακτικά, όμως μια εταιρεία δεν έχει τη δυνατότητα να εξασφαλίσει στον πελάτη, εφόσον αυτός το επιθυμεί, ότι η συσκευασία που θα αγοράσει θα έχει κατασκευαστεί από 100% ανακυκλωμένο αλουμίνιο.
Η εταιρεία θα έχει παρουσία στην Interpack 2023, η οποία θα γίνει στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας, οπότε όσοι βρεθούν εκεί θα μπορούσαν να αναζητήσουν την Τίνα για περισσότερες πληροφορίες.

Στο βίντεο βλέπουμε τη γραμμή παραγωγής και εμφιάλωσης του κρασιού σε αλουμίνιο και την ανεπτυγμένη τεχνολογία που χρησιμοποιείται.

Δεν θα είναι εύκολος ο δρόμος για το “αλουμινένιο” κρασί

Χωρίς να έχουμε προχωρήσει σε μια αναλυτική έρευνα, η αίσθηση που έχουμε αποκομίσει από τις συζητήσεις με οινοποιούς και πέρα αυτών που συμμετείχαν στο ρεπορτάζ για το άρθρο, είναι ότι σε αυτήν τη φάση, το αλουμίνιο είναι πιο πιθανό να “επιβληθεί” στην αγορά, εξαιτίας προβλημάτων που υπάρχουν με την εμφιάλωση σε γυαλί, παρά να γίνει μια νέα επιθυμητή μέθοδος εμφιάλωσης.
Τα πιο μεγάλα εμπόδια θα είναι η νοοτροπία οινοποιών και αγοραστών και το κόστος επένδυσης σε πάγιο εξοπλισμό και νέες διαδικασίες αποθήκευσης και διανομής.

Επίσης, μια μεταβλητή είναι η τιμή της ενέργειας. Πράγματι σε αυτήν τη φάση, το κόστος της ενέργειας έχει κάνει τις γυάλινες φιάλες δυσεύρετες και ακριβές, δεν είναι όμως δεδομένο ότι η κατάσταση αυτή θα παραμείνει ίδια για τα ερχόμενα χρόνια.
Θα μπορούσε να ισχυριστεί βέβαια κάποιος ότι αφού γενικά η δαπάνη ενέργειας για εμφιάλωση και διακίνηση σε ανακυκλωμένο αλουμίνιο είναι μικρότερη, υπάρχει όφελος τόσο για τα έξοδα του οινοποιού όσο και για το περιβάλλον. Ωστόσο, σε μια περίοδο που η ενεργειακή αστάθεια έχει ξαναφέρει το κάρβουνο σε πρωταγωνιστική θέση στη Δυτική Ευρώπη, δεν είναι ξεκάθαρο πόσο παγιωμένες είναι οι θέσεις κυβερνήσεων και επιχειρήσεων για την προστασία του περιβάλλοντος.

Hλεκτρονική έκδοση του free press περιοδικού.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση ή η αποσπασματική μεταφορά κειμένων χωρίς τη γραπτή συναίνεση των κατόχων των δικαιωμάτων.

 

ΤΡΟΠΟΙ ΠΛΗΡΩΜΗΣ | ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ | ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ - ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ

Πλ. Βασιλεως Γεωργιου 6, ΠΑΛΑΙΟ ΨΥΧΙΚΟ 15452, Ελλάδα
Τ 215 555 4430 | info@grapemag.gr
© 2020 Grape Magazine. All Rights Reserved.

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Με την εγγραφή σας στη λίστα των παραληπτών θα λαμβάνετε το newsletter του grape!